Abarth

Karl Albert Abarth var en man med många strängar på sin lyra. Kanske mest känd för sina bilar som byggdes i samarbete med Fiat och Simca. Det hela började dock med motorcyklar där unge Karl var en flitig deltagare i dåtiden tävlingar. Så bra var han att han vann det Europeiska mästerskapet fem gånger. Faktum är, säger historien, att han var så bra att det Italienska landslaget länge försökte värva honom att tävla för dom. Karl, som var född i Wien föll till slut för Italien och så började en lång resa. Efter kriget så flyttade Carlo, nu hade hans namn blivit mer Italienskt, till Merano där hans förfäder var ifrån. Han blev snabbt bekant med Tazio Nuvolari och Ferry Porsche, och tillsammans med Rudolf Hruska och Piero Dusio bildade han Compagnia Industriale Sportiva Italia (CIS) som vi känner som Cisitalia. Den första skapelsen var Tipo 360 F1 som var en misslyckad konstruktion och det hela rann ut i sanden sedan Dusio flyttade till Argentina 1949. Efter det så bildade Carlo företaget Abarth & Co med Cisitaliaföraren Guido Scagliarini i Bologna i mars 1949. Senare flyttade man till Turin för att bygga racerbilar och blev samtidigt stor leverantör av avgassystem. Många av oss minns 50-60-talet då man i Stockholm kunde ”avgastrimma” sin bil med dessa mycket kända produkter. Firman låg längst ner på Roslagsgatan nära Norr Tull om jag minns rätt. Carlo Abarth som dog den 24 oktober 1979 blev 71 år, men hans namn lever vidare genom de bilar han skapade och som idag är legender inom inte minst den Historiska Racingen.

Text Janne Tromark.
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest