Joakim Bonnier – vår första riktig stora motorsportstjärna
Vår första riktig stora stjärna i motorsporten var Joakim Bonnier, som efter Ronnie Peterson är den som kört flest F1-tävlingar. Hela 108 lopp hann det bli i hans karriär och en seger med en BRM P25 1959 på Zandvoort. Han är en av tre Svenska förare som vunnit i Formel 1, förutom Ronnie så vann Gunnar Nilsson en tävling. Från 1963 efterträdde han Stirling Moss som ordförande i GPDA (Grand Prix Drivers Association. Han var fram till sin död den som hårdast arbetat för säkerheten, bland annat på Le Mans där han ansåg att säkerheten var bristfällig vid varvningar. Le Mans skulle också bli hans död den 11 juni1972 i en Lola T280 med modifierad Cosworth DFV formel 1-motor. Bonnier delade bilen med Gerard Larrousse och Gijs van Lennep och på kvällen hade de haft ledningen och slagit varvrekord under morgonen. Efter en punktering så började man köra upp sig igen från en åttondeplats och då Bonnier skulle varva en långsammare förare hände olyckan. Det var vid 8.30-tiden på den näst snabbaste delen av banan mellan Mulsannekurvan och den andra högfartskurvan före Indianapoliskurvan. Farten var 290 km/tim och när Bonnier skulle varva den Schweiziske amatörföraren Florian Vetsch på höger sida men träffade skyddsräcket. Bonniers bil flög upp i luften, över skyddsräcket och in i skogen där bilen träffade flera träd. Joakim Bonnier omkom omedelbart. Joakim Bonnier blev 42 år och ligger begravd vid Lidingö Kyrka. De båda bilderna på Bonnier är från Belgiens GP 1963 i Rob Walkers Cooper, och den andra är i en Porsche 804 och från Kanonloppet på Gälleråsbanan 1962. Bilden från Karlskoga är fotografen okänd men den från Belgien har fotografen PeO Eriksson tagit.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.