Bilsportarvet (SBF) genom undertecknad var på plats på Falkenbergs snabba racerbana när säsongen avslutades i RHK-mästerskapet helgen 15-17 september. Som vanligt körde också Sportvagnsserien sina avslutande race för säsongen.
Det var riktigt välfyllda depåer kring banan, över 200 ekipage(!) och perfekt racingväder. Kul var det också att se Falkenbergs Motorklubbs (FMK) utveckling av depåområdet och fina möjligheter för publiken att se tävlingarna säkert på nära håll. Korv och bröd mm fanns också att mumsa på i båda ändarna av publikområdet, vilket uppskattades!
RHK körde som vanligt sina historiska klasser inom formel-, standard-, GT samt förkrigsbilar. Stort antal bilar var det särskilt i Formel Vee(30 bilar!), GT-65 samt GT/standardbilar66-71. Det var stundtals tuff, hård racing men utan några större karambolage.
Många pokaler utdelades under helgen i de talrika klasserna. Mest framgångsrik blev Nicklas Nilsson som förutom mästare i sin formelklass tog hem RHK- mästerskapet totalt. Sammantaget en fin avslutning på årets racingserier i RHK och sportvagnsmästerskapet.
Text och foto: Michael Hoffstedt
Här ses line up i GT/GTS-klassen. Längst fram Jimmy Edvardssons röda MGBArvid Viktorsson körde säkert sin Opel GT till seger i lördagens race i heatet Std/Gt 66-71. Här en snygg stilstudie.Entusiasten Fredrik S Hermelin visade baksidan i depån med sin snygga och snabba Volvo P1800 i G2-klassen. På racerbanan visade han framsidan och körde stabilt som vanligt.Emil Löveryd kör brutalt snabbt och säkert sin välpreparerade Volvo 142SFormel Vee heaten hade 30 deltagare och fick delas upp i två heat. Imponerande!Stenhård fight mellan Jonas Bengtsson (Chevrolet Corvette) och Opelföraren Josef Viktorsson. De blev tvåa resp trea i lördagens race. Jonas tog sedan segern i söndagens race.Mängder av Mini Cooper fanns på plats, såväl under som över 1000ccHär en riktig veteran, Anders Ek, som med sin Lotus Elan kört otaliga tävlingar såväl nationellt som internationelltMichaela Månlycke Axelsson är en rutinerad, vinstrik och välkänd förare i historisk racing, såväl nationellt som internationellt. Här slutjusterar hon sin Lotus 61 tillsammans med maken Johan.Tobias Wijk körde i Standardklassen -65 en äkta Fiat Abarth 1000 TC från 1960-talet. Det blev en fin andra och en sjätteplats under helgenHär ses Magnus Ramsö som var snabbaste F3 under helgen i sin Reynard 873/VW SpiessMonika Arvidsson körde fort med sin Reynard SF85 2000 mot betydligt snabbare bilar (Formel 3/2) i formula slicks heatetHär pressar Monika Arvidsson sin Formel Ford 2000 mot krönet på baksidan av banan. Snygg, snabb och säker körning av Monika.Här ses två stolta och glada racingfäder. Bengt-Åke Bengtsson (till vänster) och Per Löveryd. Sönerna Jonas resp. Emil körde i heatet standard/GT 66-71 (Corvette resp. Volvo 142S)Chappie Bird i sin MGK3 laddar inför start. Laddningen funkade och han blev dubbel heatsegrare under helgenFredrik S Hermelin ses här i Nyhemskurvorna med sin Volvo 1800E.