Tommy Brorsson en av de stora Lotusförarna! 

Örkelljungagrabben Tommy Brorsson föddes 1946, året efter andra världskrigets slut när världen startade upp på nytt och allt kom igång igen, så också motorsporten som legat i träda sedan 1939. Tommy skulle det visa sig hade stor fallenhet för teknik och med stort intresse för just bilar. Klippan i Skåne blev en arbetsplats för Tommy som anställdes på Klippans Bilbältes tillverkare och som senare förde honom till Konstruktions Bakelit i Örkelljunga och även Nolato. Företag som tillverkade delar och packningar med mera för bilindustrin. 1966 presenterades Formel Vee i Sverige och Tommy påbörjade en karriär som skulle resultera i ett Europamästerskap där han stod som slutsegrare 1972. Hans vänskap med Jens Hansen i Båstad som tillverkade Formel Vee kom bland annat med Tommy att bli ett segervapen.

Efter Formel Vee inköptes en Lotus Seven som enligt Tommy är en av de roligaste bilar man kan köra. Bilen inhandlades i Danmark där även nästa bil köptes, åter en Lotus men nu en Eleven. (Läs Tommys egen text om dessa båda bilar) 1979 blev början på en fantastisk karriär med EM-pokal i dessa båda bilar. Jakten på nya framgångar tog fart och snart var det dags för en Lotus Cortina. En bil som var ett rullande chassi och som i Tommys händer inte blev klar förrän några år senare och 1982 segrar Tommy i EM för Historiska bilar.

Nästa Lotus blir en Elite, kanske den vackraste av Colin Chapmans alla skapelser. Vid en tävling på Nûrburgring fick Tomme en förfrågan om han visste någon som var intresserad av en Lotus Elite. Jodå, det visste han, det vill säga Tommy själv. Så började en tid med nya framgångar med 23 segrar i rad i klassen under 3 år i EM och med en ny trofè 1982. När en Lotus Elan inhandlades kom en ny EM-Trofè 1987 under åren 87-88. Man ska inte glömma de tre segrarna på Nûrburgrings Historiska Långlopp som Tommy vann tillsammans med Freddy Kottulinsky och paret tog vändringspriet för gott.

Tommy har kört på tävlingar i hela Europa som Targa Florio på Sicilien, Monza i Italien och i Belgien och Holland samt även i Sydafrika i Kapstaden och Johanisburg. Som ett litet unikum kan nämnas att den första EM-pokalen, som var Formel Vee, kördes över 17 tävlingar där Tommy vann 14 och var tvåa i 2 och bröt en tävling. Det säger något om Tommy som förare som utöver alla övriga segrar har 6 EM-Pokaler.

Text Janne Tromark

Bilder ur Bilsportarvets arkiv och med hjälp av Tommys arkiv. 

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest