Lotus

Lotus har alltid varit ett spännande bilmärke för mig och många andra entusiaster. För en massa år sedan valdes jag till ordförande för den Svenska Lotusklubben. Det kom att bli en femårig upplevelse för mig tillsammans med an massa andra Lotusälskare. I styrelsen var vi ett sammansvetsat gäng där många av oss fortfarande har kontakt med varandra. Åke Axelsson, Alf Hansson för att nämna några. Jim Clark var vår stora idol och när jag såg bilder på honom och Lotus Elan blev det min första Lotus. Jim var en av dåtidens absolut största förare och hans VM-titlar i Formel 1, 1963 och 65, följda av hans seger i Tasman Series och Indianapolis 500 som den förste Europeiske förare som vann den tävlingen på 54 år. Jim var född 1936 i Kilmany i Skottland och efter alla framgångar så omkommer Jim på Hockienheim 1968 in ett Formel 2-lopp. Här hemma i lilla Sverige vinner Freddy Kottulinsky SM i Formel 3 1966 och vår förste SM-vinnare i samma klass, Sven Matsson, kör hem segern i en Lotus 22. En bil som Åke Axelsson äger idag. Jag tror att Åke även äger Freddys Lotus 35. En annan av våra stora och duktiga förare, Tommy Brorsson, har med Lotus-bilar burit namnet mot många segrar i den historiska racingen. Fem EM-titlar vill jag minnas att det blev. Det har han gjort med Lotus Eleven, Lotus Elite, Lotus Elan och Lotus Cortina. Det ska sägas att vi har haft många Svenska förare som tävlat med märket och jag tror att ni känner dem alla. Bilderna visar Tommy i Lotus Eleven, Lotus Elite och så när Tommy testkörde ex Ronnie Petersons March på Ring Knutstorp för några år sedan. Som kuriosa kan sägas att Jim Clark vann sju F1-lopp under säsongen 1963, ett rekord som stod sig i 25 år. Jim Clark blev för sina insatser invald i International Motorsports Hall of Fame 1990.

Janne Tromark

Pin It on Pinterest