Lotus 30

1967 på våren satt Göte Ingvar Johansson på färjan till England. Göte hade tävlat med Hundkoja för Hyllinge MS och hade nu fått nys om att David Prophet hade en Lotus 30 till salu. Att Lotus 30 inte var någon bra bil visste självklart inte Göte om men faktun var att inte ens Jim Clark, som ändå segrat på Spa med bilen var mycket kritisk och tyckte att bilen hade så många brister att den inte var värd att satsa på. Med på resan var hans mekaniker Sonny Lundgren som minns att man provkörde bilen på en bakgata i London vilket han inte tyckte var speciellt tillfredställande. Man visste inte så mycket om bilen mer än att Simon de Latour och inte haft några större framgångar. Väl hemkomna till Skåne så försågs bilen med tak, vilket regelverket då föreskrevs och som många säkert minns så hade bland annat Pickos McLaren ett par brevlådor påskruvade bak vilket posten var med och betalade. Göte var med på premiären på Knutstorp 1967 och många minns att den gick dåligt och inte kom i mål. Säsongen fortsatte med samma dåliga resultat och till påföljande säsong såldes bilen till Jan Hillman I Krika utanför Klippan. Jan körde sporadiskt fram till 1973 då han sålde den till sin mekaniker Jan Rosberg. Jag var vid den här tiden ordförande i Lotusklubben och arrangerade ett möte för våra klubbmedlemmar på Knutstorp och det var första gången jag såg Lotusen. 1978 eller 70 köpte Lasse Widenborg den på tips från undertecknad. Lasse Widenborg köpte vid den här tiden racerbilar som han reparerade och renoverade och sedan sålde. Jag vet inte om Lasse tröttnade på bilen för han sålde den till Leif Norberg i Jönköping som var en av våra största experter på Lotus. Leif lät Peter Denty i England tillverka ett nytt chassie men sen avstannade på nytt projektet. Tyvärr blev Leif sjuk och gick bort för ett antal år sedan och strax innan säldes bilen till Magnus Ahlqvist i Rydaholm. Magnus som är en av bästa bilbyggarna vi har i landet och som kan mäta sig med andra länders byggare, startade en total renovering av denna idag unika bil. Lotus 30 är en Sport Racer med en Ford V8 på 4,727 cc och 350 hk. Serie 1 byggdes i 23 exemplar och serie 2 10 stycken. Lotus 40, som blev efterföljaren till 30:an hade en 5,8 liter Ford på 410 hk och byggdes i bara tre exemplar då Jim Clark tyckte att den var lika dålig som sin föregångare. Den Lotus 30 som Magnus äger har chassie nummer 16. Bilderna i reportaget är från Jan Hillmans privata album som jag lånat samt bilden av nu färdiga Lotus 30 har Magnus själv tagit. En fantastisk rolig och spännande historia om en unik bil som nu finns i Sverige och i händerna på den duktige Magnus Ahlqvist.

Text Janne Tromark

Pin It on Pinterest