Hans Hugenholtz – en Gentlemen Driver
Som vanligt sitter jag vid datorn och funderar på vad jag ska skriva om, vilket är ett kärt nöje som håller mig sysselsatt. Ni som gillar Historisk Racing har säkert hört uttrycket ”Gentlemen Driver”, som används ibland om både förare och i tävlingssammanhang. En sådan förare är Hans Hugenholtz som säkert många av er hört talas om. Hans är en flitig förare med ca 70 starter i sin karriär som just Gentlemen Driver. Hans är Holländare och motorsport har funnits i familjen länge och pappa John var en man som byggde banor som bland annat Nivelles, Suzuka i Japan, Zolder och Jarama samt Hockenheim Motodrome. John var direktör för Zandvoort mellan åren 1949 – 1970. John Hugenholtz var passionerad vad gällde vintage racing och var en av grundarna för Hollands motsvarighet till RHK (Racerhistoriska Klubben) i Sverige. Hans Hugenholtz, som är född 10 juni 1950, har jag träffat på Goodwood och vid den historiska varianten av Targa Florio. Bilden från Targan tog jag uppe i Madoniebergen när han for förbi i sin Shelby Mustang. På Goodwod är han i samspråk med Stefan Johansson. Hans har tävlat mycket på Le Mans, inte minst den klassiska och antalet bilar han kört är stort. Mest originell är väl Spyker som byggs av mannen som köpte Saab och sen satte det hela i konkurs. Victor Muller, en man som såg sig själv som frälsare av både det ena och andra. Köpte ett F1-team av Eddie Jordan, tror jag det var, och inte det heller lyckades speciellt väl. Hur det är med hans Spyker vet jag inte så mycket om, mer än att det är en ful bil. Hans Hugenholtz har varit engagerad i Victors Spyker och också tävlat med en Spyker som framgår av en av våra bilder. Med en önskan om en säsong utan pandemi men med massor av sportvagnsracing och annat kul 2022.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.