Enzo Ferrari skapade världens bästa sportvagnsförare i Olivier Gendebien

Agatha Christie skapade världens bästa detektiv i Hercule Poirot som var belgare och Enzo Ferrari skapade världens bästa sportvagnsförare i Olivier Gendebien, även han belgare. Det kanske är något i vattnet i Belgien? Olivier föddes 12 januari 1924 i en välbärgad familj. Man sa att han till och med var adlig, vilket aldrig visat sig vara sant. När andra världskriget bröt ut 1939 utbildar sig Olivier till fallskärmsjägare och han blir senare motståndsman. När det gäller biltävling så började han som co-driver hos Charles Fraikin, som också väckte Oliviers intresse för racingen. Han får kontakt med Enzo Ferrari som erbjuder honom ett fabrikskontrakt för sportbilar och även Formel 1. Den första starten för Ferrari slutade på träningen för RAC Tourist Trophy. Det slutar med en allvarlig olycka där han ådrar sig hjärnskakning. Säsongen 1956 var han tillbaka igen och utan någon form av erfarenhet av formelbilar ställde han upp i Argentinas GP där han slutar på en femteplats och tar sina första VM-poäng. Under året tar han tillsammans med Alfonso de Portago en tredjeplats. 1957 vinner han en stor seger på Tour de Sicilia i en Ferrari 250 GT, en bil han senare tar en tredjeplats i Mille Miglia. De stora segrarna kommer nu på löpande band och 1958 vinner han återigen Reims, vilket så följs upp med seger på Targa Florio. Fyra segrar på 24-timmars Le Mans blir löken på laxen i Oliviers fantastiska karriär som innehåller så många framgångar, men han ser också många av sina förarvänner omkomma i krascher så han beslutar sig för att lägga av för att bespara sin fru en liknande händelse. Tyvärr dör Oliviers hustru i cancer några år senare. Vid 38 års ålder flyttar han till USA och blir mycket framgångsrik inom boskapsuppfödning. Senare i livet flyttar Olivier till Frankrike där han avlider 1998.

Text Janne Tromark

Den sista bilden av Olivier med keps som en engelsk gentleman tog jag vid Mille Miglia någon gång på 90-talet när han besökte som åskådare.

Övriga bilder är ur Bilsportarvets arkiv.

Pin It on Pinterest