Frank Costin
Jag lovade berätta om mannen bakom den bil som Olle Wijk tävlat med, det vill säga Frank Costin. Francis Albert Costin var född 8/6 1920 och var verksam som konstruktör och specialist på aerodynamik och design som anpassats från flyget till bilen. Frank jobbade på de Havilland som byggde flygplan där kanske Tiger Moth och Mosquito är de mest kända. Den senare byggd i plywood och försedd med två likadana motorer som satt i Spitfire, vilket gjorde maskinen till en av de snabbaste under kriget. Franks bror var anställd av Colin Chapman och var den som föreslog att brorsan Frank skulle få designa Tony Vandervells nya Grand Prix bil, the Vanwall. Bilen var tänkt att bli en utmanare mot Ferrari och Maserati som dominerade Formulaklassen. Vanwall vann det första konstruktörsmästerskapet, Frank var även inblandad i designen av Lotus Mark VIII. Franks kunskaper från det aerodynamiska gjorde att han byggde chassin i plywood. Det innebar ett lätt och styvt chassi som sedan kunde kläs med en aerodynamisk kaross vilket i samma anda som mr. Chapman gillade, en lätt och snabb bil. Frank var även i samarbete med Jem Marsh vilket resulterade i Marcos. En snabb och vacker bil som blev mångas dröm som sportvagn. Frank designade även för Lotus, Maserati så Costin Amigo. Många kommer nog ihåg hans samarbete med Roger Nathan som också resulterade i ett antal racerbilar. Frank var i sin ungdom även en Olympisk simmare för att på äldre dagar komponera musik. Snacka om att ha många strängar på sin lyra. Frank Costin gick ur tiden den femte februari 1995 vid 74 års ålder.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv samt Lennart Jarmyr
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.