Targa Florio

Namnet ger rysningar för alla sportvagns-entusiaster och det med all rätt. Denna fantastiska tävling som startade 1906 av grundaren Vincenco Florio 1906 på Sicilien blev en deltävling i Sportvagns VM på femtiotalet och med andra ord ett måste för de team och förare som ville vinna VM-Trofén och den magi en seger innebar. Många Italienska förare dominerade tävlingen men det fanns undantag som vår egen Joakim Bonnier som vann åren 1960 och 63. Bonnier körde båda åren för Porsche och i en ny modell med betäckningen 718 RS 60 och 63 i en version 718 RS 64. Den senare delade han med Dan Gurney. Vår egen världsmästare Björn Waldegård körde 1970 in som femma med en Porsche 908/3. Tävlingen hade start och mål i den lilla staden Cerda där våra bilder visar den Kruka som stod på en pelare 1906 och som stod kvar i slutet av nittiotalet när jag var och tittade på den historiska Targan. Tävlingen kördes på 446 km smala och kurviga grusvägar och var minst sagt tuffa för förare och bilar. Det finns mycket att läsa om denna tävling och vad som hände där under åren. Flera Svenskar har också tävlat där som Tommy Brorsson i Lotus Elite. Hasse Wängstre med den Ferrari Dino han ägde då och som var försedd med Volvomotor. Hasse Radefalk var tillsammans med Georg Duneborn för att nämna några av dåtiden förare. Tommy körde den Historiska tävlingen för att vara korrekt. Lite kul bilder ur Bilsportarvets arkiv som lite underhållning under julhelgen så håll till godo och God Fortsättning!

Text Janne Tromark

Pin It on Pinterest