Björn Wirdheim
Jag skulle kunna prata, eller skriva, hur mycket som helst om Björn Wirdheim. Jag ska dock försöka få till en liten presentation av den här förarbegåvningen från Växjö som gör honom rättvisa. Jag minns så väl hans och pappa Örnulfs kamp att få fram pengar för att kunna ta sig toppen i den tuffa motorsportvärlden. Det är inte lätt att vara talang i ett land som Sverige med svårflörtade sponsorer. Alla vill nog vara med när man ser att, den här föraren är något speciellt, men när det kommer till pengar blir det svårt. Frågar ni mig så var jag tvärsäker på att Björn skulle lyckas till slut och med facit i hand så kom vännen Björn långt. Björn började som så många andra ungdomar i Gokart för att så hoppa över till Formel Ford där han blev SM-mästare 1996. Så blev det Formula Palmer 1997 och 98 för att året 2000 tävla i det Tyska F3 där han hade två pole och två vinster. 2003 skulle bli Björns år i det Internationella F 3000 mästerskapet. Jag kommenterade hela serien på Eurosport och fick uppleva Björns väg mot de stora höjderna. Björn vinner mästerskapet i stor stil med 3 segrar och 3 andraplatser. Året innan, 2002 blev han årets rookie och fyra totalt i samma klass. Så börjar den tuffa vägen mot Formel 1 där han skriver kontrakt med Jaguar Racing som testförare. De flesta av er vet fortsättningen där stallet säljs och nya intressen kommer in i bilden och så innan det börjat tar det slut. Björn söker sig till USA och Champ Car World Series HVM Racing 2005. Ett stall som hade problem med ekonomin så efter dåliga resultat blev det Japan och Formula Nippon som många Svenska förare före honom. Super GT för Team Le Mans 2007 och året därpå Le Mans i Super GT för Toyota Eneos och Super GT för Lexus Team 2009 0ch 2010. Jag ska inte glömma hans pole i Macau och tredjeplats 2001. Björn har också tävlat på hemmaplan i STCC där han knep en fjärdplats i mästerskapet. Det roligaste och mest spektakulära är nog hans seger i Monaco i Ronnie Petersons March i den historiska tävling som körs i Monaco och är en stor favorit för publiken. Bakom Björn har funnits, förutom pappa Örnulf, Hasse Wängstre, Christer Johansson och Eje Elgh. Jag gillar den här killen som idag är 40 år, gift och har en liten dotter och fortsätter sin karriär som kommentator på Viasats Formel 1-tävlingar med Janne Blomqvist. Det gör han bra och självklart kan man höra hans stora kunnande och alla de kontakter han skaffat sig under åren. Pappa Örnulf och mamma Karin kan vara stolta över sin son. Det vet jag att dom är!
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.