Formel 3 fyller 50 år 2014

Formel 3 fyller i år 50 år och det är med stor sorg och saknad man minns den här fantastiska klassen här hemma i Sverige. Formel 3 finns självklart kvar ute i världen och fortsätter att vara den klass som slussar fram unga talanger till Formel 1 och andra stora utmaningar. Här hemma har vi haft en fantastisk historia med mängder av talanger som tagit sig vidare ut i den stora världen. Självklart är kanske Ronnie Peterson och Reine Wisell de man tänker på i första hand men bakom dom finns namn som Stefan Johansson, Rickard Rydell, Niclas Jönsson, Freddy Kottulinsky, Slim Borgudd, Thomas Danielsson, Leif Lindström för att nämna några. Alla Svenska Mästare med fortsättning i större sammanhang. Jag ska för ordningens skull säga att Formel 3 fanns tidigare än 1964 då klassen ersatte Formula Junior, fast då med de bilar vi idag kallar ”halvpannor” det vill säga 500cc midget racers. Den klassen kom igång direkt efter andra världskriget och till de mest kända från den klassen är nog Stirling Moss.

Freddy Kottulinsky blev Svensk Mästare 1966 och etablerade sig sedan som en av våra mest kända förare i en mängd olika sammanhang. Tillsammans med Tommy Brorsson vann paret sportvagnsrace som långlopp på Nurburgring i Oldtimer Grand Prix i en Lotus Elan. Rickard Rydell behöver väl ingen närmare presentation efter de oförglömliga avtryck han satt i motorsporthistorien. Rickard är den ende Svensk som vunnit den prestigefyllda F3- tävlingen i Macau och 1998 blev han mästare i BTCC för Volvo. Rickard är vid sidan av Joakim Bonnier kanske vår finaste ambassadör för Svensk motorsport. Slim Borgudd, som vid sidan av sin roll som trumslagare, tog sig in i sportens finrum och körde Formel 1. Tyvärr kanske för ett mindre bra team för Slim var en mycket duktig förare. Niclas Jönsson från Bankeryd som vann SM 1990-91 tog sig över ”pölen” till USA och är där en etablerad sportvagnsförare och testförare. Lillbrorsan Mattias finns också i USA där han är chefsmekaniker hos Penske. Thomas Danielsson är en av våra svenska förare som efter SM-titeln tog sig till Japan. Efter några fantastiska år är han tillbaka i Sverige och har lämnat motorsporten för gott och ägnar sig så vitt jag vet åt fastighetsaffärer. Leif Lindström var Svensk Mästare 1984 och har aldrig lämnat sporten utan driver idag egna klasser och promotar sporten på ett synnerligen bra sätt. Leif och jag har också varit kollegor på Eurosport sedan starten av kanalen 1993.

Det känns som det finns en anledning att fira de här 50 åren och vi på Bilsportarvet kommer försöka hitta en plats för en liten utställning. Kanske på FABAS museum i Karlskrona men till det återkommer vi.

Janne Tromark

Pin It on Pinterest