En Fiat på Sicilien
Nu när vintermörkret sänker sig över oss och sommar och sol känns avlägset, så kan jag kanske påminna om att det blir sommar igen. Tro det den som vill? På nittiotalet var jag och vännen Ian Nilsson på Sicilien och tittade på den historiska Targa Florio som är en av de legendariska landsvägstävlingarna som idag är historia. Vi var ett antal svenskar som var där för att titta på platsen i Madonie- bergen där tävlingen gick och där bland annat vår Joakim Bonnier vunnit två lopp för Porsche 1961 och 63. Den enda svensk som tävlade då vi var där var Tommy Brorsson som tävlade i en Lotus Elite. Jag skulle kunna skriva en roman om denna fantastiska ö som kanske mest är känd för maffian som du som turist inte ser mycket av. Folk i gemen är mycket trevliga och mat och dryck är i klass för sig själv. Ian och jag reste runt på ön och tittade på andra sevärdheter som Enna Pergusa som är en permanent bana där både standardbilar och Formel 3000 tävlat. I Syracusa körde man ett stadslopp, eller landsväg, vilket ni vill så det fanns mycket att se. Uppe i Cerda där starten alltid gått fanns en liten krog, men fantastisk mat vill jag tillägga, och utanför stod flera fina bilar som den här Fiat 8V. En ovanlig bil som byggdes åren 1952-54. En bil som aldrig var avsedd för massproduktion utan mera en reklampelare för att visa att Fiat kunde. Motorn var en V8 med en udda vinkel mellan cylinderbankarna på 70 grader och 1996 cc med en effekt på 127 hk. Totalt tillverkades endast 114 bilar under två år. Nu när jag ser på bilden så längtar i varje fall jag till sommaren och alla race och bilträffar.
Text och foto Janne Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.