Gunnar Wahlberg
Glädjande nog så hörsammas ibland vår önskan om hjälp med bilder av förare där arkivet är tomt. Gunnar Lindström i Ärla hörde av sig till oss och lånade bilder av Gunnar Wahlberg där vi saknade bilder. Även Gunnar Wahllbergs dotter lånade med hjälp av Gunnar Lindström ut bilder ur familjealbumet, så stort tack för det.
Vi uppdaterar våra följare på både FB och hemsida med en liten sammanfattning om denne dåtidens stora förare.
Gunnar Wahlberg var född 1913 och kom att tillsammans med hustru Bibbi att driva Ärla Bilstation med taxibilar, buss och lastbil. Motorsportintresset startade med en av sina droskor, en 1939 års Oldsmobile. Köper efter det 2 stycken BMW 328:or med 6 cylindrig motor från 1949. Den ena tävlade hans mekaniker Rune Bertilsson och den andra han själv. Den var lite hårdare trimmad en den andra. Så kom en Veritas Rennsport in i Gunnars liv som hade en 1,5 liters 4 cylindrig motor. Gunnar sista racerbil blev en BMW Monoposto HH 48 med en 2 liters 6 cylindrig motor. Det här var dåtidens Formel 2 och en mycket vacker bil. Den bilen blev senare ombyggd för att passa Svenskt sportvagnsreglemente. En handgjord kaross och en 1,5 liters motor från Veritas. Den bilen kom att bli Gunnars död då han omkom på Solvalla den 14 maj1956. En omdömesgill och snabb förare med stor framgång på racerbanan fick ett tragiskt slut.
Gunnar Wahlberg är definitivt en förare vi inte ska glömma bort i vår Svenska motorsporthistoria. Hans namne Gunnar med efternamnet Lindström planerar en utställning i Ärla för att alla som bor där, och självklart även övriga motorsportfans ska minnas denne duktige man och hans liv. Platsen blir troligtvis väntrummet på Ärlas Vårdcentral, ”Den enda publika lokal som finns i Ärla” konstaterar Gunnar Lindström lite skämtsamt och Bilsportarvet önskar honom lycka till.
Text Janne Tromark
Bilder med benägen hjälp av familjen Wahlberg och Gunnar Lindström.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.