Studebaker
Den här bilen tilldrog sig stor uppmärksamhet på Nürburgring, jag tror året var 1998. Studebaker tänkte jag? Den modellen har jag aldrig sett som var van vid Golden Hawk och Silver Hawk från slutet av femtiotalet när mitt körkort var ungt. Intresset väcktes åter häromdagen när jag hittade mina bilder och började söka på internet efter historien bakom bilen. Med respekt för att alla mina uppgifter inte är helt korrekta så börjar historien i början av 30-talet när Studebaker börjar drömma om att tävla på Indianapolis, något som på den tiden var riktigt stort. Banan är en av de äldsta i världen och från min tid på Eurosport vet jag att man sa att den första tävlingen kördes 1914. Nu laddade man för 1932 och det skulle bli ett fembils team av en bil som byggdes av en byggare som hette Herman Rigling. Studebaker hävdade att de mesta av delarna i bilen kom från lagret i företaget, original alltså! Man kom till start och lyckades över förväntan ta hem tredje och sjätteplats. Tredjeplatsen kördes hem av Cliff Bergere och Zeke Meyer den sjätte. Det går självklart att forska fram mycket uppgifter om den här roliga bilen men det överlåter jag till er som gillar att forska och som gillar det ni ser. Startnummer 37. bilen jag såg i Tyskland var Zeke Meyers och det är en replica som var på ”Ringen” när jag var där. Det roliga var, att när Ian Nilsson och jag besökte Targa Florio, jag tror samma år, var bilen även där och deltog. Om jag har rätt så heter ägaren Bob Valpeys och nog är bilen vär de här raderna och bilderna, eller hur?
Text, och några av bilderna, Janne Tromark
Bilder ur arkiv är också med.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.