Grevar och Baroner
Har ni tänkt på hur många Grevar och Baroner det var som körde racerbil förr i världen? Svaret är kanske att de unga förmögna som hade råd gärna ägnades sig åt racing som då var lite exklusivt och säkert även gav sina utövare en viss status. Baron Emanuelle de Graffenried var säkert inget undantag och inte heller hans stallkompis i Maserati teamet Prins Bira. Baronen var stallchef i teamet och de båda tävlade med Maserati 4 CLT som var en vinnare på den tiden. Prins Bira var i Sverige och tävlade 1948 på Skarpnäck i Det som då hette Stockholms GP. Prins Bira vann men diskades, men fick sin seger tillbaka senare. Året därpå var de båda i tillbaka på Skarpnäck och prins Bira vinner då före stallchen de Graffenried. Baron de Graffenried fortsätter att tävla i det som kom att bli Formel 1 från 1950 och 1953 vinner han Siracusa GP och i Formeula Libre vinner han året därpå i Rio de Janeiro. de Grafferied kör 67 race i karriären med två segrar, 13 pallplatser och två pole och ett snabbaste varv. Baron Emanuelle de Graffenried dör 2007 vid 93 års ålder. Skarpnäck är verkligen en bana som bjöd Stockholms publiken på internationell racing redan på 40-talet och visst kan man sakna den banan som hade det alla pratar om, läge mitt i storstan!
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.