Djurgårdsloppet

Vi med stort intresse för racing pratar ofta om banor, vilka som är bäst och vilka som är äldst? Knivig fråga att svara på, men många tror att Nürburgring är en av de äldsta med startår 1927, men Monza är äldre med sin start 1922. USA som alltid ska var värst har sin nostalgiska klenod, Indianapolis som man ofta pratar om när banan är byggd. När jag kommenterade de race som gick på banan så många att den var byggd 1907 och andra hävdade att den var byggd 1914. Det få vara hur det vill med den saken för gammal är den så kallade ”Brickyard”. Det finns andra platser man tävlat på men då handlade det oftast om vanliga vägar som fick bli racerbanor under sin livstid som Mille Miglia, Targa Florio för att nämna några av de mest kända.

Hur är det då i den kalla nord? Kan vi skryta med några riktigt gamla banor? Känner ni till Eläintarhan ajot? Kunde tro det, men om jag säger Djurgårdsloppet i Helsingfors, då vet många vad jag talat om. Banan låg i Eläintarhan och var 2034 m (1,26 mil) 1932 och 2000 m (1, 24 mil från 1932. Det här var Finlands Grand Prix-tävling och resultatlistan från åren 1932 till 1963 visar toppförarna från de åren. Låt oss börja från början. 1932 vinner Per-Victor Widengren med sin Mercedes SSK tävlingen. 1933, i en likadan bil, vinner Karl Ebb för att så året därpå lämna över till norrmannen Eugen Björnstad. 1935 är Kalle Ebb tillbaka och vinner med sin Mercedes SSK 7.1L. Björnstad är tillbaka1936 med sin Alfa Romeo 8C 2300 Monza för att så året därpå lämna över till Hans Rüesch även han i en Alfa Romeo med en 3,8 Liters motor. Av förståeliga skäl körde ingen tävling 1938, men 1939 var det dags för en svensk att vinna tävlingen, Adolf Westerblom, även han i en Alfa Romeo Monza. Så var det krig i stor sett hela världen så när man startar på nytt 1946 är det bara motorcyklar som gäller. 1947 är det två finska förare som segrar. Asser Wallenius i en Ford Roadster 1934 och Helge Hallman i en Ford Special- 1948 har vi tre klasser och segrarna heter Magnus Knutsson BMW, svensk, och Leo Mattila Ford Special och S.P.J Keinänen i en Chrysler Special. 1949, samme Keinänen nu i en BMW 328. 1951 är samme Keinänen tillbaka och segra i en Jaguar XK 120. 1952 känner vi igen Michael Head i XK 120. Han vann även Hedemora GP i en Jaguar C-type. 1952 är första året för vår svenske Ferrari-förare, Valdemar Stener i en 166 MM Touring vinna division 2000. Valdemar återkommer 1953 och vinner med samma bil. Curt Lincoln, kanske den mest kände finske föraren, vinner F3-klassen i en Cooper Norton. 1954 vinner en svensk i en Ferrari 166 Touring Barchetta (Troligvis Steners bil). 1955 är Joakim Bonnier på plats och segrar i sin Alfa Romeo 1900 Sprint.1956 vinner John Kvarnström i en Ferrari 750 Monza. Året därpå är Joakim tillbaka i en Maserati 200S och klassegrar. 1957 har vi en svensk åter i topp, Arne Lindberg Mercedes 300SL. 1959 är CG Hammarlund med sin Porsche 356 Carrera på plats och vinner GT-klassen. Hammarlund är tillbaka 1962 och vinner GT-klassen med sin Porsche och Varg-Olle Nygren vinner i en Cooper T56. 1963 är det olycksaliga år då tävlingen körs för sista gången på grund av en allvarlig olycka där den svenske Formelbils-föraren Örjan Atterberg blir inblandad i en ruskig krasch där han tyvärr mister livet. Det arrangerades ett minneslopp tre gånger, 1982, sen 1992 och så den sista gången 2002. I 1992 års upplaga deltog Juan Manuel Fangio. Varvrekord har David Hitches i Lola Mk 5 med tiden 57,1 sekunder vilket är 126 km/tim. Mest åskådare var det 1958 med 82.597 pers. Den som segrat mest är Curt Lincoln med 14 segrar.

Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest