Lutos kallades Lotus blev sen en Focus
Småskrattar lite åt en historia som precis utspelat sig med ett bra resultat och så här började det. Jag blir kontaktad av en man som heter Kjell Adelsund som bor i Jönköping och är, tror jag, ordförande i Sportvagnssällskapet i Jönköping. Kjell hade fått en förfrågan av sin gode vän Kurt Bertilsson, även han boende utanför Jönköping, om han kunde fråga mig och en bil som han ägt och som jag hämtat och transporterat till Helsingborg och en ny ägare vid namn Bengt Alsed. Vi hade lite trubbel med överföringen av bild på bilen för att friska upp mitt minne. (Kan ta lite tid för en gammal man) Nåväl, så här blev historien. Bilen som var en Formelbil var som jag kommer ihåg det hela ett hopplock av lite av varje men såg hyfsat välbevarad ut, men historien var då inte riktigt känd. Ramen var byggd av Sportscar men stod det hela still. Då träder Lasse Bjuhr i Örebro in i bilden och bygger ihop det hela till en någorlunda komplett bil. Svenerik Eriksson ägde också bilen ett tag och hur den hamnade hos Kurt vet inte jag i skrivande stund. Lasse Bjuhr lyckades komma över en SweBe kaross från Svenne Bergvägg och nu fick bilen en identitet som Lutos? Ni som läser gamla resultatlistor kan se att det stod Lotus, för man trodde att Lasse stavat fel i hastigheten. Icke så för det skulle vara Lutos! Turerna om bilen och hur den så småningom hamnade hos Ulf Pettersson i Anderstorp-trakten vet jag inte heller, men Ulf tod tag i projektet och resultatet kan ni se av Bengt-Åce Gustavssons fina bilder av bilen som nu tävlar i RHK sammanhang. Det ska påpekas att bilen nu heter Focus. Ulf och hans som CG tävlar med bilen som är en Formel 3 med sidedrafth, d.v.s förgasarens luftinsug pekar ut från sidan vilket syns tydligt på bilderna. Lars-Göran Sjöberg har hjälpt mig att lösa den här trevliga gåtan och det är med stor glädje jag presenterar både Ulf och hans fina Focus. Ulf vann en tävling på Falkenberg över Lars-Göran vars motor sa upp sig, men enligt honom hade man en fin kamp. Låt mig säga så här. Den här sorten historia om en bil intresserar mig mycket och tack vara fina kamrater med stor kunskap som hjälper till känns det ovanligt bra när man ser resultatet. Missa inte den här bilen i sommar och tänk på historien och det fina skick som bilen har idag.
Text Janne Tromark
Foto Bengt-åce Gustavsson Racefoto.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.