Profiler på 1920 och 1930-talet
20-30-talet hade också sina profiler även om många av oss glömt dem vid det här laget. Från Vingåker kom två bröder att vid sidan av dem konfektionsrörelse man drev, att ägna sig åt motorsport. Det ska sägas att många unga män världen över hade hakat på den populära motorsporten. Det handlade inte bara om biltävlingar utan om båt och flyg som också var inne bland de bättre förmedlade. Vincenzo Florio var en av dessa unga män och han skapade den tävling som blev en av de mest uppskattade av alla, Targa Florio, som vår egen Jo Bonnier vann två gånger. Här hemma var vid den här tiden PeWe Widengren en profil av rang och hans Alfa Romeo Monza, som på den tiden var en av de riktigt framgångsrika bilarna, gav PeWe många fina placeringar med bland annat seger i Sveriges Vinter GP, Rämenloppet. PeWe ägde också en Mercedes SSK som en av hans motståndare i Finland, Karl Ebb också ägde och bjöd på stort motstånd. PeWe Widengrens Alfa Romeo som under många år ägdes av Kylmakar Fröjd i Landskrona, såldes via Hans Thulin till England och så fick en ägare i Hugh Taylor. Denne man var på besök för att fira Vrams Grand Prix som fyllde 80 år 2013, vilket bilden på den nu blåa Alfan syns med ägaren och hans hustru samt även Roland Fröjd, sonen till Kylarmakaren. Bilen är senast sedd i England men Hugh som drabbats av demens är inte längre ägare till bilen.
Text och foto Janne Tromark samt bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.