OSCA – ett stycke italiensk motorsporthistoria nu i Sverige
Det hela började 1937, när bröderna Maserati sålde sitt företag till Adolfo Orsi. Bröderna hade stannat kvar i företaget som konsulter i tio år enligt det kontrakt man hade med Orsi. Bröderna Ernesto, Ettore och Bindo Maserati flyttade så tillbaka till Bologna och startade firman O.S.C.A (Officine Speccializzate Construzione Automobili) den 1.12.1947. Den lilla vackra bil som vi ska följa på sin resa från Italien till Sverige är en OSCA 1500TN som tillverkades 1956 med en aluminiumkaross från Morelli i Ferrara. Morelli byggde ca tio stycken av denna slanka och mycket vackra modell som kom att få en spännande racinghistoria. Först ut var Luigi Villoresi som den 8:e april 1956 i Giro di Sicilia körde hem en tredjeplats. Villoresi körde så Mille Miglia där han bröt men så kom två andraplatser i Grand premio di Bari och Giro delle Calabrie. Dags för Luigi Musso att ta över bilen och han tävlade på Imola med en tredjeplats som resultat följd av en seger i Roms GP den 21.10 samma år. Efter den här säsongen såldes bilen till den Svenske föraren Jon Fast och den målades då i gult och blått. Bilen fick chassinummer 1163 allt för att kunna registreras och få en Carne i Sverige. Jon Fast tävlade med bilen under 1957-58 och första tävling var Prescott National Meeting med en andraplats följd av Röforsloppet med samma resultat. Ett antal tävlingar följde med bilen som Roskilde i Danmark men också i Belgien och England. Mest spännande för oss Svenskar var sjundeplatsen på Kristianstads GP det sista året Sverige arrangerade Sportvagns VM. Den här vackra och unika bilen finns idag i södra Sverige och ägs av en stor entusiast som återställt bilen i det fina skick den är idag. I bilen sitter en original OSCA-motor på 1490cc, med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla tändstift. Motorn levererar 125hp/6300rpm. Växellådan är en ZF fyrväxlad som är helsynkroniserad. Vikten är 550kg vilket ger en toppfart på 225 km/tim. Jag och många med mig gläds åt att den här bilen nu finns i Sverige med sin intressanta historia.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv. Färgbilden Janne Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.