Rickard Rydell
För många år sedan i mitten av åttiotalet och inför kommande säsong frågade Picko Troberg mig om jag ville ta på mig jobbet som presschef för hans racing team. Det kan bli riktigt kul säsong, garvade Picko, för jag har en ny supertalang på gång? Svaret blev så klart ja och talangen hette Rickard Rydell. En kille från gokart som nu stod inför starten av en större karriär med början i Formel 3. Vi blev presenterade på Picko mässa, Sportvagnen & Vi och Rickard så då i förtrolighet till mig att han ännu inte fått sitt körkort? Allt var klart men själva kortet hade inte kommit från Länsstyrelsen. Som den först bilden visar så ser ni vilken ung kille jag hade framför mig, men att han skulle bli en av våra absolut största förare i modern tid och dessutom en av de bästa ambassadörerna för Svensk motorsport kunde vi inte heller veta. Det blev ingen SM-medalj för Rickard men Macaus GP vann han två gånger, 92 0ch 93, samt kom trea i Monacos prestigefyllda F3-tävling. Då hette stallchefen Eddie Jordan. Det ska sägas att Rickard blev tvåa i SM för F3 efter Michael Johansson 1987. Nu flyttar Rickard till England för att tävla i F3-mästerskapet som är mycket större än det Svenska. Efter tre år i England flyttar han till Japan och tävlar för Toms Toyota. Två segrar under säsongen blev en tredje plats bakom Antony Reid och Jacques Villeneuve. Historien om Rickards framgångar bakom ratten kan bli hur lång som helst men vi hoppar till år 1994 då Rickard börjar i BTCC (British Touring Car Champinship. Många minns Volvos satsning på 850 GLT Estate. Rickard är med i toppskiktet under de år han tävlar i detta mästerskap och kröner framgångarna med att vinna serien 1998. Jag var på plats på Silverstone när Rickard vinner racet och hela serien och jag kan lova att ovationerna nästa aldrig ville ta slut för denne omåttligt populäre förare från Sverige. Under år 2001 tävlade Rickard fem tävlingar FIA GT med en Ferrari 550 Maranello tillsammans med bland andra Peter kox och Alain Menu. Två segrar blev resultatet för Rickard. Jag skulle kunna hålla på och räkna upp resultat för Rickard men jag stannar där för de flesta av kan och vet allt denne sympatiske och snabbe förare gjort. Det här är ett svar på önskemål från er som följde vår kavalkad av SM-mästare i F3, där ni gärna ville veta vad som hänt med de som inte vann F3 SM. Rickard driver idag tillsammans med sin bror Jens, blomstergrossistfirman Rydells i Vallentuna och jobbar även som expertkommentator för Viasat Motor med Janne Blomqvist och Björn Wirdheim. Behöver jag säga att dom gör ett mycket bra jobb.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Sportvagnen & Vi gjordes av Tommy Jarnbrink under många år med lite hjälp av undertecknad. Visst är det en mässa vi saknar, eller hur?
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.