Svensk F3-mästare 1968-69, Ronnie Peterson i en Tecno
Sverige når nu sin storhetstid! Den börjar 1968 och 69 för då heter SM-mästaren i Formel 3 Ronnie Peterson och en strålande karriär tar sin början. Mycket kommer att hända under åren men det börjar med March Formel 1 där bilmaterialet inte är det bästa. I synnerhet inte i 721X som men sin komplicerade växellåda inte gör bilen speciellt pålitlig. Nåväl, Ronnie levererar och det blir 10 GP-segrar och kontrakt med självaste Colin Chapman där Ronnie blir stallkamrat med Mario Andretti. Ronnies karriär behöver jag inte berätta om för alla Svenskar med motorsport som största intresse kan och vet det mesta om denne förare från Örebro. Ronnie har nu byggt upp ett rykte som en av de snabbaste i Formel 1 och framtiden ser ljus ut fram till 1978 och Monza. Då släcks det Svenska ljuset och Svensk motorsport mer eller mindre dör efter kraschen på Monza. Dagen efter är allting svart och media lägger ner sin rapportering. Ronnie Olofsson på Kvällsposten, en av Ronnies största supportrar slutar helt att skriva om motorsport. Hans intresse, sägs det, blir att följa en ny populär stjärna under uppsegling, Hasse Kvinnaböske Andersson. Vi som var med har alla någon form av förhållande till Ronnie. Många minns exakt vad man höll på med den här olycksdagen och många tårar har fällts för Ronnie. Här hemma fick vi uppleva hans framfart med Tecno F3:an och många var vi som hyllande vår Guldförare åren 1968 och 69.
Text Janne Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.