Trollkarlen från Ockelbo

Så blev Erik Lundgren känd på 40-talet. Kanske berodde det på den Ford 38:a han tävlade med och som hade åtta förgasare vilket gav bilen 280 hkr och en toppfart på nästan 220 km/tim. Erik var skogsbonde och bilhandlare med en far som var smed vilket säkert bidrog till hans förmåga att fixa saker och ting. Han trimmade och sålde trimutrustning och han märkte då att plast var ett bra material för bland annat bränsleledningar. En Alfa Romeo Giulietta Sprint blev inspirationen till att skapa en egen kaross då bilen var helt utbränd. Erik gjorde en form av Uffe Norinders Ferrari 500 Mondial och började så att tillverka egna karosser i glasfiber. Eriks karosser ansågs mycket bra och passade en mängd olika drivlinor. Idag tillverkas Ockelbo-Ferrarin men nu under namnet Pagano. Bilden visar Erik med sin bil inför en vintertävling. De dubbla bakhjulen skulle ge bättre grepp, framför allt i uppförsbackar. Något som kom att användas vid just backtävlingar.

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest