Valdemar Stener en del i internationell racing och varumärket Ferrari
En historia om en bondson från Färila som blev en av dåtidens stora racerförare. Berättad av hans son Bertil Stener som var vid pappans sida under karriären.
Bilsportarvet har haft den stora förmånen att bli kontaktat av Bertil som sett av vi berättat om Valdemar och de framgångar han hade på tävlingsbanorna och även om Valdemars flygintresse och de flygplan han ägde. Läs den unika och mycket trevliga historien som är en av svensk motorsports intressantare.
Janne Tromark
Bilsportarvet
Kommentera gärna på Facebook
Bondsonen Valdemar Stener växte upp i Färila och med sitt entreprenörskap arbetade han med trävaruaffärer. I hans personlighet fanns en riktig vinnarskalle så det tävlades både i skidåkning och cykel med framgång. Efter andra världskriget tog intresset för snabba bilar och flygplan över. Omtalat är när han i en ”Klemm 35”, ett före detta tyskt skolflygplan gjorde 50 loopingar i följd över den lilla hälsingebyn.
I garaget turades bilar om såsom BWW 328, Mercedes 540 K, Alfa Romeo 6 C, Maserati 6CM ,Vertitas, Jaguar XK120 m.fl. Lite internationellt motstånd mötte Valdemar med sin Alfa Romeo på Rommeheds GP 1948 och med sin Maserati 6CM på Kastrup 1949.
1898 föddes Enzo Ferrari i Modena Italien. Enzo var en framgångsrik tävlingsförare under 1920-talet, därefter utvecklade han Alfa Romeos framgångsrika tävlingsstall Scuderia Ferrari. Den klassiska logotypen formades där den stegrande hästen ”Cavallino Rampante” överkuggar Modenas gula vapensköld..
Efter andra världskriget frigjorde sig Enzo från Alfa Romeo och började bygga egna bilar. Motorn var något helt nytt, en superlätt V12 motor på 2 liter konstruerad av Colombo. Motorn var fröet till alla Ferraris framgångsrika bilar med 12 cylindriga motorer.
Motorn satt bland annat i den bil som motorhistoriker omnämner som ”the most important Ferrari in history” – Ferrari 166 mm Barchetta. Totalt byggdes ett 30 tal bilar. I april 1948 levererades chassinummer 08 till Lord Selsdon i England. Bilen med nr 14 levererades till Herman Roosdorp i Holland för att senare 1951 köpas av Valdemar Stener och således bli den första Ferrarin i Skandinavien med stora tävlingsframgångar.
En av de stora tävlingsförarna på 1930 talet var italienaren Luigi Chinetti. Han såg stora möjligheter med den nya lilla Ferrarin, men Enzo Ferrari saknade pengar att starta med bilen på Le Mans 1949. Med stöd från Lord Selsdon vann de tillsammans Le Mans 24 timmar 1949. Bilen hade chassinummer 08 var röd med tävlingsnummer 22. Ferrari var etablerat via en riktigt stor seger och Chinetti fortsatte som framgångsrik generalagent för Ferrari i USA.
Systerbilen Ferrari 166 mm Barchetta nr 14 hade mindre framgångar i Holland men när bilen kom upp till Sverige i slutet av 1951 började det hända saker. Bilen lackades blå med gula strips och dominerade isbanetävlingarna vintern 1952. Med en vinnarskalle bakom ratten och italiensk teknologi var den en oslagbar kombination på Varpen i Bollnäs, på Kyrksjön i Ljusdal, på Ullungen i Edsbyn, på Bergsåker i Sundsvall. Motorintresset exploderade i stora folksamlingar på de frusna sjöarna.
I Finland arrangerades Djurgårdsloppet, en internationell tävling och där vann Valdemar och Barchettan såväl 1952 som 1953. Sommaren 1952 åkte Valdemar och agenten Tore Bjurström ner till Tyskland och Nurnburgring. Bilen fick en vassare variant av den lilla V12an med mera effekt från en F2 bil. Det blev en hedrande 4 plats. Framgångarna på isbanorna fortsatte 1953 och även om denna lilla Ferrari som började bli gammal vann den nya lopp åren -54 till -56 i Norden med andra förare.
Men hur knyter vi då ihop motorhistorien i Hälsingland, den lilla blågula Ferrarin, Valdemar Stener, varumärket Ferrari och den internationella stortävlingen Le Mans?
Luigi Chinetti som vann Le Mans 1949 lyckades väl med agenturen i New York och USA. Ferrari var etablerat och ledande inom motorsporten. Pappa Valdemar hade bidragit till ett stor bilintresse i Norden, och intresset för tävlingar ökade enormt. I Motorrevyn 1954 utsågs han Sveriges främste bilförare.
Chinetti behövde ett dragplåster i sitt skyltfönster i New York men hans vinnarbil med nr 08 fanns inte att få tag på. Han köpte då 1957 pappa Valdemars Ferrari 166 mm med båda motorerna, lackade bilen röd med tävlingsnummer 22 precis som Le Mans 1949.
Bilen som väckte motorintresse i Hälsingland under första delen av 1950 talet, drog nu kunderna till butiken i New York.
På 1970 talet skänkte Chinetti bilen till Le Mans museet i Frankrike. Bilen visas fortfarande i olika sammanhang och kördes 2018 i ett program på Eurosport av den som vunnit Le Mans 24h flest gånger, dansken Tom Kristensen.
Alla förstår vi då att racing på varpen 1952/53, Valdemar Stener med hälsingeblod, den internationella stortävlingen Le Mans 24 timmar, Ferraribilen 166 mm Barchetta chassinummer 14 och varumärket Ferrari hänger ihop.
Bertil Stener
Fakta tävlingsresultat mm om de 4 Ferraribilar Valdemar Stener tävlade med åren 1952 till 1956.
- Ferrari 166mm bacchetta 1949, nr 0014M
- Ferrari 340 mm (America 1952, nr 0238A
- Ferrari 500 Mondial Spider 1954, nr 0408MD
- Ferrari 375 mm Spyder 1953, nr 0666AM
Samtliga bilar utom 375 mm tävlade i olika sammanhang på Varpen i Bollnäs.
Åren 1962 – 1964 ägde V Stener ytterligare en Ferrari 750 Monza Scagiletti Spider nr 0500M. Bilen hade bl a tävlat i Norden med en finsk förare. Valdemar registrerade bilen för privatbruk, X 56227.
Samtliga bilar utom 340 mm finns i dag i fint skick och går i uppvisningslopp och diverse utställningar.
För den intresserade rekommenderar jag följande. Titta på Youtube och sök på ”Eurosport” Legends of Le mans Luigi Chinetti Ferrari 1949.
Den meste Le Mansvinnaren av alla dansken Tom Kristenssen visar där upp en röd Ferrari 166 mm (0014M) och demokör bilen efter att ha tagit ut den från Le Mans museet.
Ferraris stora genombrott kom med att italienaren L Chinettii vann Le Mans med denna lätta 12 cylindriga racer 1949. Chinetti vann med en systerbil från våren 1949 med chassinummer 10 och tävlingsnummer 22. Denna bil försvann ur Chinettis ägo.
1957 köpte han V Steners 166 mm (chassie nr 0014) från skandinavien och det är just den bilen som nu står på Le Mans museet rödlackad nr 22. I Sverige var bilen brå med tre gula strips över motorhuven.