Tryckande värme på Oldtimer GP – tufft för många
För 43:e gången kördes Oldtimer GP i början av augusti på Nurburgring i tyska Eifelbergen. Som vanligt arrangerat av Automobilclub von Deutschland. Mängder av racingklenoder fanns på plats och några hundratal förare styrde dessa med ackuratess. Huvudnumret var som brukligt heatet med äkta formel 1 bilar av olika årgångar. På plats fanns som vanligt ett antal svenska förare i både GT, standard- och formelbilsklasser. Vädret är alltid nyckfullt på Nurburgring. Denna gång var det tryckande värme på uppemot 35 grader. Hur det kändes för dom som körde täckta bilar kan ni bara föreställa er.. Publiken som uppgick till cirka 55 000 stortrivdes men av förståeliga skäl gjorde inte förarna det. Många bilar fick kylproblem, förarna med.., och många hade problem att få däcken att hålla i värmen.
Svenska förare med stormästarna Kenny Bräck och Stig Blomqvist i spetsen
Bland uppskattade förare fanns Indy 500 mästaren från 1999 Kenny Bräck och rallyvärldsmästaren från 1984 Stig Blomqvist på plats. De tillhörde de absolut mest uppskattade förarna och de visade också att körskickligheten sitter i. De körde båda på fredagen i marathonloppet över 4 timmar på den två mil långa beryktade Nordslingan. Bräck körde en ruggigt snabb 4,7 liters AC Cobra Daytona Coupé från 1964 med medföraren tysken Olivier Ellenbrock. Blomqvist körde med Jan Olsson och Mats Lindén i den Olssons maffiga Ford Galaxie från 1963 med sju liters V8 under huven.
Bräck kollapsade!
I Marathonloppet tog Bräck från pole position en solklar ledning och ledde stabilt efter en timmes körning före en Ford GT40 och en AC Cobra. I detta läge körde Bräck som den mästare han är. Då körde han plötsligt in i depån och stapplade ur bilen bort mot depåtältet där han fick en vad som syntes vara kollaps. Sjukvårdspersonal tillkallades och Bräck fick föras från banan för vård. En stund efter fick hans team bryta racet. I efter hand konstaterades att det handlade om en värmekollaps. Bräck var i alla fall näst snabbast på banan med 8,11 min!
Bättre för Blomqvist
För Stig Blomqvist gick det bättre i Marathonloppet. Tillsammans med medförarna Mats Lindén och Jan Olsson körde de i mål som bästa standardvagn på en total åttonde plats med klasseger efter de fyra timmarna. Bästa svenska bil blev Boråsaren Christer Pernwall i en klassisk Porsche 911 från 1965. De tog en total sjätte plats i Marathonloppet. Pernwall delapå de sin Porsche med Patrik Ljunggren och Göran Strandberg. Några som hade problem var Torbjörn Sällfors och Claes Lund i en tuff, snabb orange BMW 2002. Tyvärr blev det inget race för dom på grund av haveri med oljepumpen..
Kul bil var också en klatschigt turkos Volvo 142 som kördes av veteranerna och forna stjärnförarna Ulf Granberg och Peggen Andersson. Medförare var också Ulfs son Mikael. Det var premiär för bilen på Nurburgring och problem saknades inte… mestadels under dom fyra timmarna så misstände bilen, trots byte av tändspole. Men tog sig i mål gjorde man, även om det var hårfint då Mikael Granberg något hundratal meter efter mållinjen fick totalstopp på bilen. Jag vågar dock sätta en slant på att Volvon finns på startlinjen nästa år igen. Och bilen har utan tvekan potential att placera sig högt upp i resultatlistan.
Marathonracet vanns för övrigt av rutinerade duon Marcus von Oeyenhausen och DTM-föraren Frank Stippler i Oeynhausens snabba Jaguar E-type.
På den kortare Grand Prix banan kördes race både lördag och söndag. Bland kända svenska förare fanns förutom Stig Blomqvist, GT-förarna Tommy Brorsson, Thomas Henrysson och Anders Ek i Lotus Elan samt Jörgen Brynne i EM loppet för Formel Junior bilar. I revival loppet för Deutsche Rennsportmeisterschaft fanns Jurg Bächi i sin snabba treliters Opel Commodore.
Men det var inte bara tävlingar på ringen. Som vanligt fanns utställning av sportvagnar och veteranbilar av alla slag. I Porsches påkostade utställningscenter fanns sexfaldige Le Mans vinnaren och legenden belgaren Jacky Ickx som skrev autografer. Han var otroligt populär och kön ringlade lång för att få hans signatur.
För den som tar sig till denna nostalgiska racerbana väntar inte bara racing utan också fantastiska upplevelser utanför banan. God mat, min egen favorit är en jägerschnitzel med en god Bitburger pils, samt härliga naturupplevelser är sådant som gör att man återvänder hit. Eller varför inte en tur ner till närliggande Moseldalen och staden Cochem. Besök gärna rådhuscaféet, ett café i gammal stil, och beställ in deras ljuvliga apfelstrudel med utsökt kaffe. Eller som jag brukar säga; aldrig ett besök i Tyskland utan apfelstrudel..
Nu väntar vi på Oldtimer Grand Prix 2016. Trots en del ekonomiska problem för den anrika banan från 1927 lär vi säkert få uppleva ett 44:e Oldtimer GP!
Michael Hoffstedt
Michael Hofstedt är fotograf och skribent, har också tävlat en hel del med Volvo Amazon och P1800 i historisk racing.