Kristianstads Grand Prix 60 års jubileum

Ett av Sveriges största motorsportevent var Kristianstads Grand Prix som ingick i VM för sportvagnar och kördes åren 1955-57. KAK var arrangör av denna stortävling och vår Motorprins Bertil var självklart beskyddare av evenemanget.

Grabbarna bakom 80 års firandet av Vrams Grand Prix med Björn Tideman i spetsen har tagit sig an att fira även denna stora tävling. Det är nu 60 år sedan Råbelövsbanan fylldes av internationella storheter och skapade en stämning vi aldrig tidigare upplevt. Nu ska vi fira detta i dagarna tre med start den 17 juli. Det hela inleds med Tour de Scania som är ett rally genom det vackra Skåne på sparsamt trafikerade och kurviga vägar. Det blir god mat och fikapauser utmed vägen på väl utvalda platser. Övernattningar blir på välrenommerade Örenäs Slott och Bäckaskogs Slott. Lördagen samlas alla deltagare på Råbelövs Slott för att deltaga i en utställning och så köra en regularitetstävling på de delar som finns kvar av den gamla banan. Besökarna kommer att bjudas på tidsenlig musik samt enklare och mer avancerad mat och så självklart kunna vandra runt och titta på alla fantastiska bilar som kommer att finnas inne på Råbelöv. I händelse av dåligt väder genomförs allt under tak. Richard Bruzelius lilla museum visar bilder och Richard själv kommer att guida runt och berätta om tävlingarna. Storheter som Bengt Mårtensson kommer tillbaka till Kristianstad för att minnas när han som 22 år gammal körde en Mercedes 300 SL. Den Osca Maserati 1500 TN som kördes av Jon Fast kommer tillbaka till Kristianstad nu i händerna på Dan Hedborg som äger bilen. Evy Rosqvist von Korff kommer till evenemanget så du har möjlighet att träffa denna snabba dam, kanske en av de snabbaste. Du som besöker detta fantastiska evenemang kommer att få se ett antal bilar vi sällan ser på våra evenemang som Jaguar C-Type, Alfa Romeo 6C2500 cabriolet och en Austin Healy 100S, Mercedes 300 SL och många fler. Bilsportarvet har tidigare skrivit om planerna inför evenemanget och kommer också att följa det hela på plats. Vi önskar arrangörerna lycka till och missa inte det här tillfället att återuppleva när Sverige var en del av den stora världen. Inte minst 1955 då Stirling Moss segrade och körde det snabbaste varvet i sin Mercedes 300 SLR som aldrig förbättrades de kommande åren.

Janne Tromark

Pin It on Pinterest