Bilsportarvet åter på museum…

Den 24 juni öppnar Albinsson & Sjöbergs fina museum i Karlskrona en speciell hyllning till Carl-Magnus Skogh och Sylvia Österberg med att visa Carl-Magnus Volvo 11244E för oss mest känd som PV 544. Bilen som kommer att finnas på museet är den originalbil som Carl-Magnus körde och som idag är renoverad av Christer Karlsson, en entusiast av stora mått, som tillsammans med Bilsportarvet nu kommer att färdigställa en hörna i museet för att visa Svensk motorsporthistoria.

Bilen är en av fyra bilar som Volvo ställde upp med i Safarirallyt, kanske en av de tuffaste rallytävlingar som världen skådat. Volvo var stora på den här tiden och vann i stort sett alla stora tävlingar under året 1964. Volvo byggde robusta bilar som borde klara av de tuffa förhållanden som rädde i Öst-Afrika. Till 1964 års rally anmälde fyra bilar för förarna Gunnar Andersson med karläsare Bosse Boesen, skicklig fotograf som även skrev artiklar om motorsport, samt Tom Trana med co-driver Mario Pavoni i högerstorlen. Carl-Magnus Skogh med Lennart ”Tandläkaren” Berggren och så vår stora kvinnliga stjärna Sylvia Österberg med Ingalill Edenring som kartläsare.

Efter diverse problem med bland annat kopplingen så kastade man in handduken och enda kvarvarande bil i rallyt var Carl-Magnus Skogh. Även Carl-Magnus drabbades av problem som att de två momentstagen mellan kaross och bakaxel gick av. Man tog sig till en verkstad som med hjälp av ett par långa bultar och gummi från en stövel reparerades bilen och man kunde fortsätta. Ytterligare problem väntade för paret i den enda återstående Volvon och man tvingades återigen reparera med hjälp av verkmästare Kjell Hansson som kom till undsättning i en av träningsbilarna. Med hjälp av delar från den bilen och med goda mekanikers hjälp fick i gång det hela igen och kunde ta sig till mål. Carl-Magnus blev inte placerad i rallyt då respittiden utgått, vilket även drabbade flera andra ekipage. Endast sju bilar gick i mål inom respittiden det året så på det sättet slutade Volvos enda försök i ”East African Safari”. 1965 valde man att inte ställa upp på grund av uteblivna framgångar och att kostnaderna för denna typ av tävling blev alltför stora.

Tom Tranas bil lämnades kvar i Kenya efter rallyt. Bilen var skadad efter avåkning, vilket var orsaken till att Tom bröt rallyt. Joginder Singh köpte bilen och reparerade den och vann tävlingen 1965 tillsammans med sin bror som kartläsare. Ödets nyck kan tyckas men vår förste världsmästare i rally, Björn Waldegård lyckades senare vinna Safarirally flera gånger.

Bilsportarvet lånar ut pokaler och en del andra kuriosa från både Carl-Magnus Skog och Sylvia Österberg, som tyvärr gick bort för en tid sedan. Sylvias dotter har skänkt Bilsportarvet hela sin mammas prissamling plus en del andra spännande saker som kommer att visas i Karlskrona.

Jan Tromark  (text och foto)

Pin It on Pinterest