Glenn – Trollkarlen från Jakriborg!
Bland alla de profiler som finns inom den historiska racingen är Glenn Billqvist en av de största! Kanske också den trevligaste och mest positiva jag mött! Kan ni tänka er en vuxen man som vid 40 års ålder köper sig en gammal racerbil? 1999 köper Glenn sin första tävlingsbil av Ulf Bergman? En Amilcar med Svensk tävlingshistoria men med svårutredd historia. Ulf Bergman vet att berätta att bilen tävlat på Skarpnäck, samt att han själv tävlade med bilen under två säsonger. Amilcar var en Fransk biltillverkare som byggde bilar under åren 1921 till 1939. 1937 gjorde en sammanslagning med det Franska bilmärket Hotchkiss. Glenn hade bilen en fem sex år innan han skaffade en Mathis som han köpte av Magnus Ahlqvist. Émile Mathis byggde sportbilar i Alsace under åren 1910 – 1950 där många av bilarna tävlade på banor världen över.
Nu var det så här att den gode Glenn hade en dröm. En dröm som bara växte sig allt starkare och starkare. Han ville bygga en rekordbil? Ni vet en sådan där som herrar Malcom Campbell och Henry Seagrave bland annat satte hastighetsrekord med.
Länge funderade Glenn på hur det här skulle gå till men drömmen var naturligtvis en flygmotor. Han hittar en Isotta Fraschinimotor via Nisse Nilsson i Malmö. Motorn fanns på Simrishamns Motormuseum och kom från en Caproni, ett Italienskt flygplan som Sverige köpte in 84 stycken av under kriget. Det var inget speciellt bra flygplan och otaliga är de historier som vet att berätta om alla olyckor och tillbud som hände med dessa maskiner. Nu hade Glenn motorn, en 12 cylindrig motor på 27 liters slagvolym och runt en 750-800 hästkrafter. Var sätter man en sådan motor i för chassier? I Italien hittar Glenn ett Delagechassi från 1924 och med det börjar den spännande historien om Trollkarlen från Jakriborg. Det blev en svår och mödosam resa innan den ”Rytande Draken” var färdig för provstart. Efter många turer så får Glenn och hans medhjälpare så ordning på allt och Draken kan börjas visas upp för publiken som hänförd njuter av vrålet från den gamla flygmotorn. Glenn Billqvist blir något av årets sensation i motorvärlden när han reser runt och visar upp sin skapelse. Det har blivit besök på Brooklands i England, back tävling på Grossglockner Grand Prix i Österrike och på många av våra bilutställningar och i samband med tävlingar för historiska bilar. Jag träffar Glenn i hans garage utanför Lund tillsammans med ett antal herrar från M som arrangerat ett garagebesök för att på nära håll få se detta vidunder. Jodå, visst kan Glenn tänka sig att starta Draken och det är ett antal herrar som likt unga pojkar njuter av rytandet och rökutvecklingen när bilen startar.
Nu har Glenn ett nytt projekt på gång. Denna gång återigen en tolvcylindrig som ska bli drivkälla för en tävlingsinspirerad bil med stuk av 30-tals racer. Bilen är halvfärdig och på motorn som sitter på plats i chassiet har han placerat en modell av Mercedes framgångsrika racerbil från 1934 W 25. Den bil som gjorde Rudolf Caracciola till en av världens mest framgångsrika förare. Jag har inga ambitioner att utmana vare sig Rudolf eller Fangio säger Glenn utan för mig är nöjet att få vara med tillsammans med alla andra entusiaster och köra för att det är roligt.
Nu stundar Jakriborg Prix som den 14 maj firar 10 års jubileum. Ett evenemang där man tävlar i det som kallas för ”Regularity” det vill säga att man kör en och en och under ett antal varv ska hålla så jämna tider som man bara kan. Jag kan lova att det här blir en trevlig tillställning för alla er som gillar motorsporthistoria så missa inte detta den 14 maj.
Janne Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.