Hur det hela började och fortsatte… Del 5

I början av 1910-talet hade bilindustrin etablerats sig i många länder och både små och stora fordon byggdes i varierande antal. De mindre bilarna gjordes ofta åkfärdiga på respektive fabrik, men de större modellerna såldes som chassi med motor och hjul och man lämnade över dem till en karosseribyggare för färdigställande. Detta medförde att bilarna blev olika och modellfloran blev stor.

Ettore Bugatti presenterar sin första bilkonstruktion år 1910. Året efter gör han sin debut som tävlingsförare. Den första, väl fungerande V-8 motor tillverkas av De Dion Bouton. Något år senare köper Cadillac konstruktionen och utvecklar den vidare. Det blir början på V-8 epoken i USA:

George B.Selden stämmer flera bilfabrikanter i USA och Europa för patentintrång, då han anser att han har totalpatentet på bilkonstruktioner Bl.a Ford tar strid om saken och vinner tvisten.

Bernd Rosemeyer, sedemera en av de stora fartfantomerna från Tyskland föds 1910 och Juan-Manuel Fangio, föds 1911.

Ford genomför löpande band-principen i biltillverkningen, Rationaliseringen medför Att T-forden i slutet av decenniet kostar 275$.

De första stålkarosserna sammansatta med chassiet levereras av den engelska bilfabriken BSA

Cadillac inför backspeglar och elektrisk belysning, samt elektrisk självstart som standard. 1912 hade de amerikanska bilmärkena Perless 6-60 och Pierce-Arrow 6-66 den största serietillverkade bilmotorn på 13,5 liters volym.

I Europa konstruerade Ernest Henry en motor till Peugeot på 7,6 liter, med 4 cylindrar och 4 ventiler/cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Denna motor var mycket välbyggd och kopierades av flera olika biltillverkare.

W.O.Bentleys första tävling var backtävlingen i Aston Clinton, England den 8 juni 1912, där han körde en modifierad DFP, den franska bil som bröderna Bentley hade den brittiska agenturer för och med vilken han satte ett nytt rekord i 2 liters klassen. Den sista tävlingsbil som använde kedjedrift var Mercedes i franska GP-tävlingen 1913, där den kom trea efter två stycken Delage-bilar. Isotta-Franschini presenterar den första tävlingsbilen med 4-hjulsbromsar. Camille Jenatzy blir vådaskjuten av en jaktkamrat under en vildsvinsjakt och avlider av skadorna. Han var den förste som passerade 100 km/tim i hastighet. (1899)

Största tillåtna motorvolym i GP-tävlingar fastställs till 4,5 liter.

Austin blir Storbritaniens största bilproducent år 1914.Det som skulle bli den sista backtävlingen före första världskriget kördes den 29 maj 1914 och vinnare blev W.R.Morris sedemera adlad lord Nuffield.

Flera europeiska bilföretag övergår till krigsproduktion, men i USA fortsätter den civila produktionen ytterligare något år. Rolls Royce bygger bepansrade fordon med fast monterade vapen på ”Silver Ghost”-chassi. Renaultbilar som går som taxi i Frankrike rekvireras och används i samband med truppförflyttningar. Tyskarna använder Mercedes och Maybachbilar till kanonförflyttningar. I England och Frankrike övergår en del fabriker till motortillverkning för den nya flygindustrien.

1916 omkommer tävlingsföraren Georges Boillot i en luftstrid med tyska motståndare. Den första officiella backtävlingen i Pikés Peak; USA, hölls den 12 augusti. Segrare blev Rea Lentz med en tid av 20 minuter och 55,6 sekunder.

Smith Flyer konstruerar en liten bil i USA. Drivningen på den lilla luftkylda motorn gick via ett 5:te hjul till marken.

Sverige inför körkort 1917. Dessutom ändrades trafikföreskrifterna för hastigheterna till 20 km/tim i städerna vid dagsljus, 15 i mörker och 10 i dimma. På landsbygden gällde 30 km/tim.

USA:s bilfabriker övergår till krigsproduktion, i huvudsak flygmotorer. Alberto Ascari föds och blir sedan Italiens mest kände tävlingsförare.Efter krigsslutet övergår bilfabrikerna till civil produktion. Enzo Ferrari gör sin tävlingsdebut i Parma-Berceto-tävlingen.

Den första trafiksignalen uppsattes i Detroit i USA. André Citroën startar serietillverkning av bilar modell Typ A 10CV. Ralph de Palma sätter nytt hastighetsrekord med en Packard V-12 och uppnår 241,1 km/tim.

Styrelsen för Brooklandbanan blev tvungna att förbjuda 24-timmarslopp, då närboende klagade på dålig sömn. Styrelsen skapade då tävlingsformen 2 x 12 timmar (Double-Twelve). Bilarna var då inlåsta på natten. Nackdelen var att man fick starta två gånger med kalla motorer.

Englands första ”speed trail” efter första världskrigets slut, kördes på stranden i Westcliff, Essex. Bland de startande fanns Malcolm Campbell, som körde en 12 hk Talbot, Woolf Barnato i en 10 hk Calthorpe och Yvonne Aranaud som hade en 10 hk Eric Campbell, dessa tre skulle senare bli omtalade som rekordinnehavare i internationella sammanhang.

Den första totalsegern för en Bugatti noterades av Ernst Friderich med en T 13 i Le Mans 1920. Han höll en snittfart på 91,2 km/tim på den 413,5 kilometer långa banan. Enzo Ferrari börjar samarbeta med Alfa Romeo.

Den högsta hastighet som ditills körts i en backtävling, uppnåddes i Gaillon. René Thomas höll en snittfart på 175,8 km/tim, med en Sunbeam, en bil som senare satte en del världsrekord.

Henry Segrave vann sin första sprinttävling på Southportstranden i England, med en Opel på 1 engelsk mile med stående start, Han kom senare att tävla om världsrekorden i hastighet mot bland annat Malcolm Campbell till lands och till sjöss.

Lennart Lindström
Copyright: ©Linson
Har du synpunkter maila mej linson@telia.com

Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4

Pin It on Pinterest