Bilsportarvet på Folkrace
Västkustcupens försommartävling i Folkrace kördes i regi av Fjärås Motorklubb som deltävling 3 i Cupen. Platsen var idylliska Förlandabanan söder om Kungsbacka. Det är onekligen intressant att se hur denna bilsportgren hållit sig i mer än 40 år utan tecken till avmattning. Det var den 22 februari 1981 som första provtävlingen kördes i Lånstagropen strax norr om Västerås. Då kallades det Stockrace men namnändrades snart till Folkrace. Konceptet byggde på att tävla med äldre billiga bilar samt att alla bilar skulle vara till salu efter race. Allt för att hålla kostnaderna nere. Och Folkrace blev en succé direkt! Till första tävlingen kom uppskattningdvis 7-8.000 åskådare och i slutet av året hade närmare 4.000 förare tävlingslicens. Folkrace har en stabil förankring inom den svenska bilsporten och har överlägset flest deltagare och tävlingar. I SBF:s senaste verksamhets berättelse rapporteras drygt 22.000 (!) startande för 2019 och närmare 350 tävlingar, innan pandemin kom. När jag besökte Förlandabanan slog det mig den gemytliga atmosfären. Familjer tittade på bilsport, åt korv och glass med läsk och kaffe och trivdes. I depån jobbades med släggor och put a power verktyg för karossriktning och annan justering. Jag noterade också den förhållandevis stora damklassen, positivt! Lägg sedan till en effektiv tävlingsledning med tävlingsledaren Siv Carlsson i spetsen. Folkrace har definitivt uppnått klassisk bilsportstatus och inget tyder på någon avmattning.
Text och foto: Michael Hoffstedt
Michael Hofstedt är fotograf och skribent, har också tävlat en hel del med Volvo Amazon och P1800 i historisk racing.