Stefan Johansson en 56:a
Det måste vara något magiskt med år 1956? Året då så många av våra stora idrottsstjärnor föddes som Ingemar Stenmark, Björn Borg för att nämna några. För oss motorsportare är Stefan Johansson en 56:a. Stefan är idag en av våra absolut största förare med en smått enastående karriär. Det började i Växjö för Stefan med Formel Ford för att så bli F3 och England där han vann det Brittiska Mästerskapet. Så blir det Formel 2 och många av er minn säkert då det körde F2 på Mantorp och hela eliten var här. Så får Stefan chansen i F1 och det hela rullar igång med en resa på 79 starter. Segrarna uteblir men 12 pallplatser blir detl och teamen är allt från Shadow, Spirit, Tyrell, Toleman och så Ferrari, McLaren. Ligier. Onyx, AGS och Footwork. Jag ska inte räkna upp alla resultat men håll med om att det är en hissnande karriär. Så blir det USA och Cart för Bettenhausen och tre starter i Indianapolis 500 med bästa plats sexton. 16 gånger har Stefan kört 24-timmars Le Mans och det torde vara ett svårslaget rekord i antal starter, Seger kommer 1992 i klassen och en femteplats totalt. Detta tillsammans med Steven Andskär och George Fouchè för TYrust Racing Team i en Toyota 92C-V. Så kommer den riktiga segern 1997 för Joest Racing i en Porsche. Som manager för Scott Dixon kommer också framgångarna där väl Indianapolis 500 2008 får räknas till de största. Stefan har även hjälpt vår egen toppförare nu, Felix Rosenqvist framåt i karriären och med spänning följer vi Felix. Här hemma i Sverige har Stefan haft stor hjälp av Christer Johansson och Hasse Wängstre som stöttat och följt honom i karriären. Jag vågar med fog säga att Stefan är en av de riktigt stora, inte minst i framgångarna med sportvagnar. Stefan sysslar vid sidan av motorsporten med design och titta på hans hemsida får ni se vad en snabb smålänning kan åstadkomma vid sidan av banan.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.