Felix Scriven – en pionjär
Felix Scriven växte upp i slutet av 1800-talet och betraktades som lite av en pionjär av sina vänner. Som de flesta av dåtidens unga män så fanns det ett stort intresse för den allt snabbare växande bilismen och motorsporten. Felix var en Yorkshireman som körde mc före första världskriget.1918 bytte Felix till att tävla med bil och Austin Motor Co.Ltd erbjöd Felix en Austin 20 Special som man garanterade skulle ha en toppfart på 70 Mph. Det visade sig att den gick hela 85 Mph på banan och banan var förstås Brooklands. Felix Scriven ställde upp i BARC Easter Meeting och senare även på Brooklands. Man tävlade då i handicap tävlingar som bestämdes av motorstyrkan och var lite av det vi idag kallar Regularitet. 1925 beslöt Felix att bygga en egen bil för sitt fortsatta tävlande och Parry Thomas skänkte honom en motor från sin singelseater, Thomas Special. Bilen kom att kallas No No Nanette efter att tidigare kallats ”Mother Goose”! Felix Scriven vann bland annat 90 Mph-racet på Brooklands 1925. En kul bil som visar att entusiasmen var lika stor då som nu, kanske till och med större. Felix Scriven, en Yorkshireman att minnas för del av motorsportens historia.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.