En Ferrari i Sverige med en häpnadsväckande historia

Hur kan en Ferrari som ägts och tävlats med i Sverige ha en historia som är smått häpnadsväckande? Historien handlar om en av de allra första förarna av Ferrari? Luigi Chinetti, som var personlig vän med Enzo Ferrari. Luigi började som 16-åring att jobba som mekaniker hos Alfa Romeo, men ogillade det fascistiska politiska Styre som växte fram i Italien. Detta var år 1917 och Mussolinis framfart gjorde att han flyttade till Paris där han sålde sportvagnar som Alfa Romeo och Talbot-Lago. I Frankrike började han att tävla med bilar och vann Le Mans 24-timmars tre gånger, 1932.1934 och senare 1949. Chinetti kom till USA i samband med Indianapolis 500 1940 och där han blev kvar under hela andra världskriget och där han också blev Amerikansk medborgare. Tillsammans med en skotsk adelsman, Peter Mitchell-Thomson (Lord Seldon) vann han det första Le Mans-loppet efter kriget med en Ferrari 166 MM 1949, Vilket också blev Ferraris första första Le Mans-seger. Som kuriosa kan nämnas att Lord Seldon var finansiären och körde endast en timme och Luigi de resterande 23 timmarna. Luigi sluter i slutet av 40-talet ett avtal med Enzo och att bli återförsäljare av Ferrari i USA och var under många år den enda Ferrari återförsäljaren i landet. Hur är då detta kopplat till Sverige? I Sverige och i Färila fanns vid den här tiden en av våra stora racerförare, Valdemar Stener, som var god vän med Tore Bjurström återförsäljare av Ferrari i Norden och som sålt en Ferrari 166 MM till Valdemar. Jag kommer att återkomma till Valdemar Stener i en senare artikel. När så Chinetti etablerar sig i USA som återförsäljare av Ferrari så vill han självklart visa upp sin vinnarbil från Le Mans, vilket visar sig bli omöjligt då han inte lyckas spåra den. Han hittar då Valdemar Steners 166 MM vilken inhandlas och rustas upp som hans originalbil såg ut och hamnade i skyltfönstret. I sanning en rolig och spännande historia som slutstation blir Le Mans Museum där bilen idag finns. Googla på Youtube så hittar ni en film när dansken Tom Kristensen visar upp den i samband med Le Mans Classic 2018. Chinetti startar ett eget team i USA, North American Racing Team som huvudsakligen tävlade i Nordamerika. 1965 vinner Chinetti åter Le Mans, nu 1965 och som stallchef med Jochen Rindt och Masten Gregory bakom ratten. Detta i en Ferrari 250 LM. Luigi Chinetti föddes 1901 i Milano och dog den 17 augusti 1994 i Greenwich i Connecticut.

Text och Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv samt med hjälp av Bertil Stener, son till Valdemar.

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest