Två herrar som hade en stor betydelse för Bilsportarvets blivande
Två herrar som hade en stor betydelse för Bilsportarvets blivande. Gunnar Elmgren, dåvarande förbundsdirektör och dåvarande förbundstyrelsens ordförande KåGe Schildt. Man kan anta att Gunnar var den drivande då hans stora intresse för historia och historic racing var tongivande. Gunnar,som var journalist i botten hade en brokig karriär bakom sig när han kom till SBF. KåGe å andra sidan var välbestäld ägare av ett framångsrikt företag i VVS-branschen. Båda tävlade, KåGe med sina Austin Healey och Gunnar med vad som stod till buds. Kanske mins jag hans Maserati 6CM bäst,, ex Valdemar Stener. Maserati 6 C var en framgångsrik tävlingsbil som bröderna Maserati tillverkade under åren 1934 till 1946 och bilen var försedd med en 6 cylindrig radmotor med bakhjulsdrift. 6CM introducerdes till Monacos Grand Prix 1934. Bilen var mycket framgångsrik i det vi dag kallar Formel 2, men ersattes i slutet av trettiotalet av den mer avancerade 4CM modellen. 6CM tillverkades i 27 exemplar och idag finns den bil som Gunnar ägde inte kvar i Sverige. Bilen var en mycket populär tävlingsbil och jag kan inte låta bli att visa den underbara bilden som verkligen visar en Maserati i sitt rätta element.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.