Adler Trumpf Junior i Ugglarp
Gode vännen Bo Hesselmark frågade mig för en tid sedan om jag ville följa med till Svedinos Bil & Flygmuseum i Ugglarp för att dels titta på ett flygplan, men även titta på en Adler Trumpf Junior som är en modell med motorsporthistoria. Självklart var jag intresserad av det så vi for iväg till Ugglarp häromdagen. I mitt minne så dök det upp tankar om denna lilla roliga bil och jag trodde mig minnas att en gammal fotografkollegas mor hade en sådan här bil som hon körde omkring med ute på Lidingö där jag växte upp. Döm om min förvåning visade det sig att det var min kollegas mors bil och att efter en tragisk olycka med bilen sålde hon den till trollkarlen Svedino någon gång på 50-talet.
Bilen är idag i ett renoverat och mycket fint skick genom en stor Adler entusiast vid namn Per Vallgren i Arboga. Per fick senare veta att Svedino hade bilen på sitt museum och tog kontakt med honom för att försöka köpa den. Det blev ingen affär utan istället så kom man överens om att Per skulle renovera bilen mot att han fick tillverka en likadan för eget bruk. Det blev så småningom 8 stycken men om det kan ni läsa i en artikel i tidningen Nostalgia nr.5 1993.
Själv började jag att leta på nätet om Adler, som för övrigt betyder örn på tyska, och hittade att man tävlat på Le Mans med bilen 1937. De båda förarna Dimitri Calaraseano och H.Lesbros körde till sig en klasseger detta år. Adler hade även en annan bil med på Le Mans, En coupé med en mycket originell kaross. Två stycken av den här mer racingbetonade bilen ställde upp i denna tuffa 24-timmars tävling. I den ena bilen körde Peter Graff Orssich och Rudolf Sauerwein och i den andra Otto Löhr och Paul von Guilleuame. Bilen hade en sexcylindrig motor på 1,7 liter och de båda ekipagen kom sexa och nia. Adler som utöver bilar tillverkade cyklar och motorcyklar tillverkade också skrivmaskiner.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.