Resultat från Norrbotten 1950-55

1950

Isracingtävling för motorcyklar på en 1350 meter lång bansträckning vid Skurholmsfjärden i Luleå.

500 cc Racer
1) Åke Lindkvist Skellefteå MS 2,49,9
2) Ivar Nilsson Skellefteå MS 3.02,2
3) Martin Nordmark Skellefteå MS ——-

350 cc Racer
1) Henning Engström Skellefteå MS 2,56,1
2) Signar Burlin Skellefteå MS 3,04,0
3) Martin Marklund Skellefteå MS 3,08,0

350 cc Katalogcyklar
1) Harald Engström Skellefteå MS 3,15,0
2) Tage Svanström Luleå MS 3,18,1
3) Åke Bonnedahl Umeå AK 3,19,6

500 cc Katalogcyklar
1) Folke Hedlund Umeå AK 3,10,7
2) Walter Lundkvist Umeå AK 3,25,6

OT-tävling för bilar i Luleå

Tävlingen var en kombinerad tillförlitlighetstävling. Bansträckningen var 12 mil och bestod av allmänna vägar där hastigheten bedömdes till som lägst 20 km/tim och som högst 45 km/tim. Huruvida detta hölls skall vi låta vara osagt. Intressant var att här körde man två bilklasser. En civil och en militär klass. Orsaken till detta var ganska enkel. I Luleå fanns två militära regementen. I grannstaden Boden fanns sju regementen vid den här tiden. Text Eilert Gezelius

Resultat OT tävling i Luleå

Civil klass
1) Eklöw/Eriksson Norrbottens MS 4 prick
2) Lundström/Andersson Skellefteå MS 22 prick
3) T Nilsson/Eriksson Piteå MS 25 prick
4) B Forsén/Beus Luleå MS 43 prick
5) Marcusson/Wåhlström Norrbottens MS 48 prick
6) Öqvist/Nilsson Luleå MS 51 prick
7) Medin/Sandberg Piteå MS 60 prick
8) Agne Gåhlin/Lindgren Luleå MS 64 prick
9) Granberg/Söderholm Luleå MS 75 prick
10) Utterström/Tegström Skellefteå MS 89 prick

Militär klass
1) Nyström/Nordström A 8 11 prick
2) Nilsson/Nykvist A 5 12 prick
3) Eriksson/Sandberg Ing 3 14 prick
4) Juhlin/Waldner A 8 38 prick
5) Andersson/Carlsson LV 7 46 prick
6) Stenborg/Eggertsen LV 7 73 prick
7) Hedström/Samuelsson A 5 88 prick

OT tävling i Luleå
Månaden efter förra OT tävlingen arrangerade Luleå MS ytterligare en. Här visar resultatslistan även bilmärket. Man tog helt enkelt den bil man använde till vardags, långt fjärran dagens specialiserade rallybilar. Dock glömde man en annan sak i resultatslistan, nämligen vilken klubb föraren tävlade för. Där jag vet vilken klubb vederbörande tävlade för är det också angivet. Text Eilert Gezelius

Resultat OT tävling i Luleå

1) Kestner/Brundin Luleå MS Chevrolet 5 prick
2) Eklöw/Vikström Norrbottens MS Opel 6 prick
3) G Eriksson/Sandberg Norrbottens MS Volvo PV 8 prick
4) Juhlin/Bågenholm Norrbottens MS Volvo PV 8 prick
5) Bergman/Bäckman Norrbottens MS Volvo PV 8 prick
6) Granberg/Lindgren Luleå MS Ford 15 prick
7) Lindberg/Hultman —————– Dodge 18 prick
8 ) Forsberg/Zackari —————– Chevrolet 21 prick
9) Vikström/Hagert —————– Volvo PV 25 prick
10) R Ruth/L Ruth Luleå MS Opel 26 prick

OT Tävling I Luleå
Luleå MS var flitigt i elden. Hela tre OT tävlingar klarade man av under 1950. Startplats var kyrkbyn i Gammelstad dit 18 ekipage och en motorcykel sökt sig. Bansträckningen ansågs av de tävlande vara i svåraste laget. Redan efter tre km körde Kurt Aspelin av vägen och fick bryta. Den totalt 15 mil långa tävlingen var uppdelad på flera slingor. De kördes först som renodlad orientering för att på varv två bli en tillförlitlighet med högsta möjliga hastighet. När ekipagen kom in för varvning protesterade Åke Tedvik mot vad han tyckte var för svår andra slinga. Arrangörerna svarade med, att det bara var at hålla igen på gaspedalen och inte ”friska på så mycket”. Det här är också första gången vi stöter på förarindelning i Jun A och Jun B förare. Text Eilert Gezelius

Resultat OT Tävling i Luleå
1) Ulf Müller Luleå MS 50 prick Jun B
2) Åke Tedvik Luleå MS 75 prick Jun A
3) B G Andersson Luleå MS 84 prick Jun B
4) H Holmbom Luleå MS 98 prick Jun B
5) G Hallborg Luleå MS 109 prick Jun B
6) A Rovainen Norrbottens MS 110 prick Jun B
7) Martin Flygare Luleå MS 119 prick Jun B

MC Klassen
1) Åke Östling Luleå MS 95 prick


1951

MC-racing i Luleå 4 mars, 1951
Årets förs tävling arrangerades av Luleå MS och blev en generalsmönstring för alla motorcykelåkare från Övre norra. Det kom förare från Umeå, Skellefteå och Arvidsjaur för att tampas med hemmaåkarna. I vanlig ordning var det en tämligen klar dominans från Skellefteåförarna som vann bägge racerklasserna. Text Eilert Gezelius.

Resultat IS-racing med MC på Skurholmsfjärden i Luleå 4 mars 1951

500 cc Racer
1) Gustav Berglind Skellefteå MS
2) Harald Engström Skellefteå MS
3) Åke Lindkvist Skellefteå MS

350 cc Racer
1) Henning Engström Skellefteå MS
2) Martin Marklund Skellefteå MS
3) Tage Svanström Skellefteå MS

500 CC Standard

1) Tore Johansson Umeå MK
2) Folke Hedlund Umeå MK
3) Birger Pettersson Luleå MS

350 cc Standard
1) Ove Lindberg Arvidsjaurs MS
2) Torgny Larsson Norrbottens MS
3) Sixten Lindberg Piteå MS

OT-Tävling i Luleå för bilar

1951 arrangerade Luleå MS en OT-tävling som fick högsta betyg av deltagarna. Hela 59 ekipage kom till start och endast sju fick utgå av skilda saker. Banläggare var Agne Gåhlin och Olle Malmsten som hittat omväxlande vägar via Ersnäs-Mörön-Alhamn-Rosvik-Håkansö-Norrfjärden-Pålsmark-Sjulsmark-Antnäs-Kallax med mål på Bergnäset i Luleå. En av specialsträckorna mätte 3,8 km och gick längs en skogsväg kring Kvarnträsket. Den skulle klaras av på 4,45 som maxtid, därefter fyra pricks tillägg/förlorad minut. Sträcksegraren och ett par till straffades med en pricks tillägg. Övriga låg mellan fyra och sex prickar. Inget ekipage klarade sträckan på stipulerad tid.

Det var lite annorlunda vid starten på sträckorna förr. På startplatsen fanns ingen funktionär men däremot en öppen radioförbindelse med målplatsen. Bilen skulle stå med avslagen motor för att kunna höra hur målpersonalen räknade ned. Först när det ropades –Köör fick motorn startas och sedan bar det iväg. Kanske en grej att ta upp idag då funktionärsbristen är stor för våra rallyarrangörer? En väldigt praktisk lösning då en person kan skötas två mans jobb och någon risk för tjuvstart finns ju knappast.

Första bil startade kl 18.00 på kvällen och först 05.00 morgonen därpå kunde tävlingsledningen packa ihop målplatsen på Bergnäset och åka hem. Många kommentarer ströddes efter tävlingen. – Den bästa bana jag åkt, hård för både förare och kartläsare, men körde man förnuftigt så tog inte bilarna någon skada, sa bland annat Åke Tedvik. – Visst, tävlingen var hård och utslagsgivande på förhållandevis bra vägar. Enda felet är ju att jag kör så dåligt, tyckte Nisse Malmgren. Kurt Pettersson visste också att berätta. – Jag fick inte upp farten på specialsträckan och förlorade 25 sekunder, minst 15 av dessa kom vid starten då inte motorn ville starta direkt. Vägen kring Håkansö var knagglig och till råga på allt fick jag ligga och hålla igen bakom några bilar. Text Eilert Gezelius

Resultat OT-tävlingen i Luleå 1951

1) Arne Johansson/Arne Sundström Piteå MS 47 prick
2) H-G Marklund/Stig Mikko Luleå MS 52 prick
3) Nisse Malmgren/Allan Hansson Luleå MS 66 prick
4) Verner Åkerlund/Clerence Isaksson Luleå MS 73 prick
5) Carl Ivar Müller/Pelle Mohlin Gällivare MK 77 prick

OT-Tävling i Luleå 10 juni 1951
Tävlingen var som brukligt vid den här tiden en kombination mellan tillförlitlighet och orientering. Banlängden var 12 mil med en blandning mellan allmän och privat väg. Farten var i förväg angiven till mellan 10 och 50 km/tim. Första start var klockan 10.00 vid Nynäs bensinstation i Luleå. Tävlingen var lite speciell då man dels körde en bilklass med förare och kartläsare, men även en klass där enbart föraren fick vara i ekipaget. Text Eilert Gezelius

Resultat Bilklass med kartläsare.
1) E Hedlund Piteå MS 5 prickar
2) A Cigén Luleå MS 10 prick
3) Oscar Roslund Luleå MS 17 prick
3) B Moosberg Luleå MS 17 prick
5) B Lindberg Luleå MS 40 prick
6) H Forsén Piteå MS 16+1
7) K Vidé Luleå MS 32+1
8 ) O Magnusson Luleå MS 34+1
9) Åke Pettersson Luleå MS 67+1
10) JA Christoffersson Luleå MS 10+2

Förklaring till den något märkliga prickbelastningen. Den första kolumnen var banans totallängd med tillhörande prickbelastning. Tillägget med + före var det antal skärmar ekipaget missat helt. Därför var det av högsta vikt att komma till mål med alla skärmar bärgade. H Forsén som nu blev 6: a i resultatslistan hade som ni ser blivit trea om han inte haft en skärm borta. Text Eilert Gezelius

Resultat Bilklassen utan kartläsare
1) G Bergenudd Piteå MS 41 prick
2) F Bergenudd Norrbottens MS 46 prick


1952

Isracing i strålkastare den 26 februari 1952

Isracing i strålkastarbelysning utlovade Luleå MS den 26 februari 1952. Tävlingsformen var vanlig i södra landsändan, där det var och varannan vecka arrangerades kvällstävlingar med MC. Nu skulle även Norrbottningarna få stifta bekantskap med den spektakulära showen. Luleå MS hade gjort en överenskommelse med Karlsborgs IK om att få disponera deras idrottsplats ute vid Karlsborgsverken. Tävlingsbanan blev 350 meter lång och lystes upp av ett tiotal kraftiga strålkastare. Sveriges Motorfederations kontrollant, Rudolph Tegström från Skellefteå fanns på plats för att ge sakkunniga råd. Efter genomförd tävling planerade Luleå MS att allmänheten skulle bjudas på fri dans ute på isen. Med den här satsningen hoppades Luleå MS att få ny publik till motorsporten. Text Eilert Gezelius

Resultat 500 cc Katalogmaskiner
1) Torgny Larsson Norrbottens MS 9 poäng
2) Hans Forsberg Norrbottens MS 6 poäng
2) Bruno Sköld Piteå MS 6 poäng
2) Lars Öberg Norrbottens MS 6 poäng
5) Birger Pettersson Norrbottens MS 5 poäng
6) Gregor Andersson Luleå MS 3 poäng
7) Gösta Bergman Luleå MS 1 poäng

Isracing med bil i Luleå
1952 i mars månad arrangerade Luleå MS en isracingtävling för bilar. Arrangörerna var överväldigade då 3500 åskådare hade betalat in sig. Isbanan man plogat upp var på 1320 meter som skulle köras i fem varv. I ett gulnat pressurklipp kan man läsa följande – Det är klart att vagnarna sladdade i den våldsamma farten, så pass mycket att ett ovant öga registrerade saken och skickade sina order ned till magtrakten. Det kändes precis så kittligt som det skulle vara. Man vande sig så småningom och allting slutade med att 3500 övertygade själar beslöt sig för att komma tillbaka nästa gång det blev fortkörning på isbana!

I lilla sportvagnsklassen var Assar Svensson med en Saab helt suverän. En liten sensation och gott motstånd bjöd unge Bo Josefsson på med sin ettriga Renault, som helst i publikens mak gav favoriten en match om segern.

Martin Carlstedt från Lycksele i sin Simca var inget att göra åt i 1500 cc klassen. Närmast efter var Simon Boström med en Folkvagn. En hård duell kunde publiken glädja sig åt om tredjeplatsen. Curt Brännström med sin Peugeot hade en intensiv duell med Göte Jonsson i en Morgan. Ett tag var även Arne Lindberg med sin Austin A 40 inblandad i den fighten men han slutade femma.

I sportvagnar 1501 – 2000 cc blev det en renodlad Citroën klass där Skellefteås Harry Nilsson besegrade Kjell Wide från Luleå, endast två sekunder skilde dem åt i mål.

Börje Dahlström vann utan bekymmer sportvagnsklassen med bilar över 2000 cc.

En synnerligen publikvänlig klass var den för specialbilar. Där blev det hårda bud mellan Valter Lundströms specialbyggda Chevrolet, som gick under benämningen ”Lundströms Special” och Signar Burlins lika säregna Ford.

Burlins bil hade uppenbarligen mer pulver i motorn, men betydligt sämre väghållning i kurvorna. Där tog i stället Lundström in allt han förlorat på rakorna och i sista kurvan innan mål smet han förbi och vann till publikens jubel. De var så gott som lika över mållinjen och fick samma sluttid. Men Valter dömdes till segrare med en hårsmåns bredd enligt funktionärerna. Text Eilert Gezelius

Resultat Isracing för bilar i Luleå.

Sportvagnar 750-1100cc
1) Assar Svensson Saab Skellefteå MS 5.44,2
2) Bo Josefsson Renault Luleå MS 5.48,0
3) Per Norgren Renault Skellefteå MS 5.50,0
4) Birger Häggström Ford Junior Kalix MK 6.23,5
5) Lennart Åström Dyna Panhard Skellefteå MS 7.28,2

Sportvagnar 1100 cc – 1500 cc
1) Martin Carlstedt Simca Lycksele MK 5.13,0
2) Simon Boström VW 1200 Skellefteå MS 5.25,5
3) Curt Brännström Peugeot Skellefteå MS 5.32,0
4) Göte Jonsson Morgan Skellefteå MS 5.33,3
5) Carl Ivar Müller VW 1200 Luleå MS 6.13,0

Sportvagnar 1500-2000 cc
1) Harry Nilsson Citroën Skellefteå MS 5.47,8
2) Kjell Wide Citroën Luleå MS 5.49,2
3) Tage Forsberg Citroën Luleå MS 6.03,4

Sportvagnar över 2000 cc
1) Börje Dahlström Ford Hälsinglands MK 5.08,8
2) David Granberg Ford Jörns MK 5.16,8
3) David Bärgman Chevrolet Umeå MK 5.19,6
4) Yngve Södermark Ford Jörns MK 5.47,3
5) Georg Holmberg Ford Luleå MS 5.48,0
6) Vilhelm Johansson Opel Kapitän Jörns MK 6.09,0
7) J A Christoffersson Vanguard Luleå MS 6.13,0
8 ) Johan Vikström Nash Luleå MS 6.42,5

Specialvagnar Fria bilar
1) Valter Lundström Chevrolet Skellefteå MS 5.02,2
2) Signar Burlin Ford Skellefteå MS 5.02,2

Rövarheat
1) Börje Dahlström Ford Hälsinglands MK
2) Martin Carlstedt Simca Lycksele MK
3) Curt Brännström Peugeot Skellefteå MS
4) Bo Josefsson Renault Luleå MS

MC klassen
1) Hennings Engström Skellefteå MS 11 poäng
1) Bruce Simmons Glasgow Giants 11 poäng
1) Ivar Nilsson Skellefteå MS 11 poäng
4) Rolf Sörmander Dackarna 8 poäng
4) Tage Nyholm Botkyrka MK 8 poäng
4) Harald Engström Skellefteå MS 8 poäng
7) Martin Marklund Skellefteå MS 6 poäng
8) Birger Forsberg Skellefteå MS 3 poäng
9) Tore Johansson Umeå MK 2 poäng

Intressant i MC klassen var att man hade skotten Bruce Simmons uppe i snöiga nord plus tävlande från både Dackarna och Botkyrka från södra landsändan. Det var jämnt i toppen. Efter tolv körda heat gick det inte att sära på topptrion. I tidningarna skriver man att Ivar Nilsson var den moraliske segraren i kraft av att han vann det sista finalheatet före Bruce Simmons. Det ledande MC märket på isen var JAP cyklar. Text Eilert Gezelius

MC Isracing i Burträsk Västerbotten 1952
Isracingen för motorcyklar i Burträsk Västerbotten hade gynnats av soligt och vackert väder. Mängder av publik hade sökt sig till den lilla orten på 300 invånare. Hela 2500 betalande kunde man räkna in. De fick se en fartfylld tävling som var klar på mindre än två timmar. Tyvärr hade högtalarsystemet fallerat före start så publiken fick ingen speakertext till händelserna. Text Eilert Gezelius

Resultat Racerklassen
1) Curre Berglind Monarkerna 11 poäng
2) Henning Engström Skellefteå MS 10 poäng
2) Ivar Nilsson Skellefteå MS 10 poäng
4) Harald Engström Skellefteå MS 9 poäng
5) Bruce Simmons Skottland 8 poäng
5) Ru Sörmander Saxarna 8 poäng
7) Torsten Nyholm Munkarna 6 poäng
7) Ingemar Karlsson Umeå MK 6 poäng
9) C Norén Burträsk MK 4 poäng

Katalogklassen
1) William Lundkvist Burträsk MK
2) Tore Johansson Umeå MK
3) Bruno Sköld Piteå MS
4) L-O Persson Umeå MK
5) Gustaf Bergman Luleå MS
6) Gregor Andersson Luleå MS

Åter igen fick den norrländska publiken se skotten Bruce Simmons i aktion. Den här gången fick han dock nöja sig med en 5:e plats efter ett koppel svenskar.

OT Tävling för bilar i Luleå 27 september 1952
Den 27 september 1952 arrangerade Luleå MS en OT tävling för bilar som lockade ett startfält på 49 bilar. Banan var 10 mil lång med start vid Nynäs i Luleå för transport till Bensbyn där det blev en karusell för förarna längs mycket kluriga vägar, som tävlingsledaren Agne Gåhlin hittat. Därefter vidare norrut mot Råneå där diverse serpentinkörningar vidtog innan återfärden gick längs gamla landsvägen över Mjöfjärden och Sundom innan man nådde fram till Riks 13 vägen. Idealtiden var satt till 3 timmar och 17 minuter, men det var många som överskred denna. Man hade dessutom längs vägen både här och där satt upp röda skärmar för att testa uppmärksamheten på förarna. Det var bara ett ekipage som upptäckte alla de 16 som funnits uppsatta. Tävlingen drog ut på tiden. Första start var 19.00 på kvällen och först vid 03.30 morgonen därpå var alla i mål. Inte alla förstås. Elva (11) bilar hade fått ge upp längs vägen, de flesta med vatten i magneten och på tändstift då ett häftigt skyfall följde deltagarna.

Resultat OT tävlingen i Luleå 27 september 1952
1) Nils Malmgren/C I Isaksson Luleå MS 56 prick
2) V Åkerlund/ K A Karlsson Luleå MS 58 prick
3) M Nyberg/ K Nyberg Luleå MS 63 prick
4) E Lundström/K H Andersson Luleå MS 67 prick
5) H Nilsson/H Nilsson Luleå MS 71 prick
6) H Holmström/Bo Moberg Norrbottens MS 79 prick
7) H Alvin/J Lindfors Luleå MS 82 prick
8 ) Kjell Wide/O Högström Luleå MS 89 prick
9) J Klemming/I Pettersson S 1 B i Boden 90 prick
10) A Johansson/H Juhlin Piteå MS 91 prick


1953

Ett nytt tävlingsår inleddes som tidigare med en hastighetstävling på is för bilar. Platsen var som tidigare år Björkskatafjärden i Luleå. Noterbart är att Carl Ivar Müller vann både sin ordinarie bilklass och det sist körda handicapploppet där bilarna hade olika startpunkt beroende på cylindervolym. Müller är ju en anrik bilhandlare här i Luleå-Boden området där de var ledande VW försäljare i många år. En ganska rolig variant i resultatslistan var att man i stället för tid satte ut den genomsnittsfart respektive klassegrare presterat. Ganska imponerande att man kunde hålla 112½ km/tim i snitt med hemmabyggda specialbilar där det var helt fritt med cylindervolym, hästkraftsantal och utseende på bilarna. Fyra hjul och en kaross, mer behövdes inte för att tävla. Det här var dåtidens ”hårigaste” och mest publikvänliga klass. Skaparglädjen var också stor hos deltagarna, som fritt kunde skapa sin egen bil att tävla med. Text Eilert Gezelius

Resultat Isracing med bil i Luleå

Standardvagnar upp till 2000 cc
1) Martin Carlstedt Lycksele MK 68 km/tim
2) Lennart Åström Skellefteå MS
3) Stellan Granberg Lycksele MK

Standardvagnar över 2000 cc
1) Signar Berglund Piteå MS 65 km/tim
2) Olle Holm Luleå MS
3) J A Christoffersson Luleå MS

Sportvagnar 750-1100 cc
1) Assar Svensson Skellefteå MS 66½ km/tim
2) Per Norgren Skellefteå MS

Sportvagnar 1100-1500 cc
1) Carl Ivar Müller Gällivare MK 73 km/tim
2) Paul Nordström Lycksele MK
3) Martin Carlstedt Lycksele MK

Sportvagnar över 1500 cc
1) Assar Svensson Skellefteå MS 99 km/tim
2) Bo Sandström Umeå MK
3) Åke Tedvik Luleå MS

Specialvagnar
1) Severt Sundberg Ornäs SMK 112½ km/tim
2) Signar Burlin Skellefteå MS
3) Arne Lindberg Skellefteå MS

Handicaploppet
1) Carl-Ivar Müller Gällivare MK
2) Martin Carlstedt Lycksele MK
3) Bo Sandström Umeå MK

Av någon anledning var det tunnsått med OT tävlingar. Eller också är det så enkelt att det inte finns kvar vare sig tidningsreportage eller resultatslistor från detta. Vi får därför raskt hoppa fram till 1954


1954

Isracing med bil den 28 februari i Luleå
Över 2000 personer hade sökt sig ut till Björkskatafjärden för att se bilracing på is av bästa märke. I pressen var man närmast lyrisk över den uppvisning Skellefteåföraren Assar Svensson bjudit publiken på i sin öppna BMW i klassen seriesportvagnar. Se bara hur det skrevs i lokaltidningen NSD i sitt reportage från tävlingen. – Assar Svensson var den förare som satte färg på hela tävlingen, det var en fröjd att se med vilken skicklighet han hanterade sin sportvagn. Speciellt måste vi framhäva hans kurvteknik!

Banlängden var 1400 meter som bilarna körde i fem varv. Enligt banskissen hade man en 400 meter lång raksträcka efter start. Därefter en följsam svepande mjuk vänsterkurva tätt följd av en snäv höger och sedan en långdragen kurva inför varvningen. Tävlingens första heat var i standadklassen med motorer upp till 1000 cc. Där vann Per Norgren från Skellefteå med betryggande marginal före Gösta Berglund från Jörn, bägge körde Renault. Länge låg Haparandaföraren Kurt Sandberg bra till med sin Peugeot men fick sladd i hårnålen och försvann in i snövallen med ett dammoln. I standardvagnar mellan 1000-1600 cc var Lyckseles Stellan Granberg alltför överlägsen för att det skulle bli någon spänning. Han ledde från start till mål och var ett halvvarv före sina konkurrenter. Det spännande i det heatet var den hårda kampen om andraplatsen. Folke Sjöberg hade en intensiv duell med Simon Boström, som inte avgjordes förrän i sista kurvan före mål där det visade sig att Folke hade lite mer pulver i sin Jowett Javelin än vad Simon hade i sin folkvagn. I mål skilde det bara några ynka tiondelar dem emellan. I standardklassen över 1600 cc hade hela fem ekipage fått lämna återbud på tävlingsdagen, men den kom ändå att bli en av dagens hårdaste klasser där främst Luleås Åke Tedvik hade en intensiv duell med Sixten Molin från Skellefteå. De låg så gott som jämsides hela loppet, men på sista varvet i hårnålen satsade Tedvik lite extra hårt och fick en sekund till godo på Sixten. Dagens sista heat var ett handicaplopp där bilarna blev utplacerade på banan beroende på sin motorkapacitet. Carl Ivar Müller segrade där efter en briljant körning. Bo Josefsson som körde Opel Rekord ledde när han gick ut på fjärde varvet, men blev på sluttampen omåkt av Müller med sin VW-special. Assar Svensson hade här ett för stort handicap för att hinna upp de övriga. Han startade nämligen 1650 m efter, alltså mer än ett varv! Det skall mycket till att kunna köra in ett helt varv på endast fem. Assar fick en blygsam placering i detta heat. Text Eilert Gezelius

Resultat Isracing i Luleå 28 februari 1954

Standardvagnar upp till 1000 cc
1) Per Norgren Renault Skellefteå MS 6.25,0
2) Gösta Berglund Renault Jörns MK 6.34,5
3) Alf Wasshede DKW Luleå MS 6.59,3

Standardvagnar 1000-1600 cc
1) Stellan Granberg Simca Lycksele MK 5.49,0
2) Folke Sjöberg Jowett Javelin Lycksele MK 6.02,7
3) Simon Boström VW 1200 Skellefteå MS 6.03,5
4) Bo Josefsson Opel Rekord Luleå MS 6.12,0
5) Paul Nordström Volvo PV 444 Lycksele MK 6.18,6
6) Vilhelm Johansson Peugeot Jörns MK 6.22,4
7) Kalle Garbom Peugeot Luleå MS 6.27,0
8) G Sjölin Volvo PV 444 Lycksele MK 6.29,0
9) P G Andersson Volvo PV 444 Luleå MS 6.37,0
10) Kurt Sandberg Peugeot Haparanda SMS 6.42,1

Standardvagnar över 1600 cc
1) Åke Tedvik Citroën Luleå MS 5.34,0
2) Sixten Molin Citroën Skellefteå MS 5.34,8
3) Tage Nyström Opel Kapitän Lycksele MK 5.41,6
4) Curt Aspelin Vauhall Luleå MS ——–

Seriesportvagnar upp till 1600 cc
1) Carl Ivar Müller Porsche Luleå MS 5.31,1

Seriesportvagna över 1600 cc
1) Assar Svensson BMW Skellefteå MS 5.02,0

Specialvagnar upp till 1600 cc
1) Paul Nordström Volvo PV 444 Lycksele MK 5.28,2
2) Carl Ivar Müller VW Special Luleå MS 5.48,8

Handicaploppet
1) Carl Ivar Müller Luleå MS
2) Paul Nordström Lycksele MK
3) Bo Josefsson Luleå MS
4) Simon Boström Skellefteå MS
5) Sixten Molin Lycksele MK
6) Folke Sjöberg Lycksele MK
7) Assar Svensson Skellefteå MS
8) Åke Tedvik Luleå MS


1955

Natt-OT 8 oktober 1955
Den 8 oktober 1955 kördes en natt-OT tävling med Luleå MS som arrangör. Start och målplats var Brogaraget dit 45 ekipage tagit sig. Totalsegrare blev Arne Johansson med sonen Kjell som kartläsare.

Det är samma Kjell Johansson som senare tävlade själv och i flera decennier varit med som ledamot i Övre Norras bilsportförbund. Han är numer avliden. B juniorklassen vanns av Per Andersson från Norrbottens Motorsällskap i Boden. Han blev några år längre fram en aktad rallyförare som bland annat vann Kanonrundan i Boden totalt.

Första start gick 19.15 mot Bergnäset- Måttsund-Antnäs-S julsmark-Fällträsk och vidare mot Gäddvik och därefter målet vid Bergnäsbron. Banan hade 13 sträckor varav sträcka 1 och 13 var transportsträckor. Sträcka 2, 4 och12 var renodlade T-sträckor där det gällde att köra fortast möjligt. Övriga sträckor var av orienteringskaraktär där det gällde att omvandla kartans bild till verkligheten. Orienteringssträckona hade rätt så höga genomsnittsfarter, något som satte både förare och kartläsare på stora prov. En bil totalskrotade, det var Kurt Aspelin som åkte av vägen och in i ett träd. Noterbart är kartläsaren Pelle Molin i den bil som blev femma. Han blev senare överste och Fo-bef för FO 67 i Kalix. Han har även hunnit med att vara ordförande i Svenska Turistföreningen och driver idag ett reseföretag som specialiserat sig på resor till Ryssland. Text Eilert Gezelius

Resultat Natt-OT i Luleå 8/10 1955
1) Arne Johansson/Kjell Johansson Luleå MS 18 prick Jun A
2) H G Marklund/Stig Mocko Luleå MS 21 prick Jun A
3) Per Andersson/Birger Stattin Norrbottens MS 26 prick Jun B
4) P G Andersson/Börje Svensson Luleå MS 30 prick Jun A
5) Werner Åkerlund/Pelle Molin Luleå MS 32 prick Jun A
6) Carl Ivar Müller/————— Luleå MS 33 prick Jun A
7) Folke Vikberg/Folke Olin Luleå MS 37 prick Jun B
8) Oscar Roslund/Olle Malmsten Luleå MS 41 prick Jun B
9) Agne Gåhlin/Allan Carlsson Luleå MS 45 prick Jun A
10) C Wikberg/Arne Kembert Luleå MS 48 prick Jun B

Pin It on Pinterest