Picko Troberg – Svensk mästare i Formel 3 1965
Bilsportarvet har på vår Facebooksida tidigare visat några bilder från Skarpnäck där Picko Troberg hade sin Brabham BT 15 till salu efter en fantastisk säsong 1965. Kvällsposten var på plats för att med sin medarbetare Jan-Olof Blomfeldt provköra bilen och förhoppningsvis också medverka till försäljningen. Jag var också på plats i egenskap av fotograf och följde det hela med kamerans hjälp.
Den knallgula racern hade en enastående säsong bakom sig som resulterade i ett SM-tecken för Picko, men även utomlands hade Picko rönt fina framgångar. Det är väl ingen överdrift att säga att det här var Pickos riktiga genombrotts år och som gav honom ett namn internationellt.
På Djursland Ring blir Picko tvåa efter John Fenning och i Copenhagen Cup vinner han den 13 juni. Så kommer den största segern av alla, i varje fall efter min mening, på Monza i Grand Premio del la Lotteria di Monza.
Alla de bästa i Formel 3 var där och det var en stor seger för Picko som nu öppnat dörren ut i Europa. Hemma i Sverige blir Picko tvåa på Kanonloppet efter Chris Irwin och tvåa på Skarpnäck efter Trevor Blokdyk. På Ring Knutstorp blir det en spännande tävling där Picko åter är på pallen som tvåa efter John Fenning. SM-finalen på Karlskoga, som körs i regn, vinner Picko och är nu Svensk Mästare.
För att markera sin fina form och körning vinner han också på Skarpnäck den 24 oktober.
Nu ska alltså bilen säljas med hjälp av Kvällsposten vilket inte sker. Picko förhandlar med Lasse Lindberg som är en av våra bästa F3-förare med en tredjeplats i SM samma år. Lasse ska köra bilen 1966 och ser fram emot att ta över Pickos Brabham BT 15. Så kommer en inbjudan från självaste Juan Manuel Fangio till att köra i Argentina med alla kostnader betalda. Det hela börjar på Buenos Aires Grand Prix och en tiondeplats för att så fortsätta med Gran Premio International Ciudad de Rosario ACINDAR med en fin fjärdeplats som resultat. La Temporada ska bli höjdpunkten på Argentina äventyret men en svår krasch där tyvärr en åskadare dödas av en stolpe som faller ikull lägger stor sordin på stämningen. Bilen blir skrot och fraktas till England där den så småningom försvinner med hjälp av en herre man kallar ”Bubbles” och som är en nära medarbetare till Frank Williams.
Lasse Lindberg skaffar en annan bil till säsongen 1966 och på Sportvagnen & Vi presenterar Picko igen ny bil inför den kommande SM-serien. Det blir dock en ny Brabham BT 18 som på Kanonloppet ger honom en ny andraplats efter Trevor Blokdyk som segrar. Lasse Lindberg slutar som trea även han i en Brabham BT 18. På en sjundeplats hittar vi en man som ska bli en av våra största förare, nämligen Ronnie Peterson i sin Svenskbyggda SWEBE.
Jan Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.