OSCA – Ett stycke Italiensk motorhistoria
Det hela började så långt tillbaka i tiden som 1937 när bröderna Maserati sålde sitt företag till Adolfo Orsi. Bröderna stannade kvar i företaget som konsulter i tio år enligt det kontrakt man hade med Orsi. Bröderna Ernesto, Ettore och Bindo Maserati flyttade så tillbaka till Bologna och startade där firman O.S.C.A, (Officine Speccializzate Costruzioni Automobili) den 1.12 1947.
Den vackra lilla bil vi ska följa på resa från Italien till Sverige är en OSCA 1500TN som tillverkades 1956 med en aluminiumkaross från Morelli i Ferrara. Morelli byggde ca tio stycken av denna slanka och mycket vackra modell som kom att få en spännande racinghistoria.
Först ut var Luigi Villoresi den 8:e april 1956 i Giro di Sicilia med en tredjeplats. Villoresi körde så Mille Miglia där han bröt men så kom två andraplatser i Gran Premio di Bari och Giro delle Calabrie. Så tog Luigi Musso över bilen och tävlade på Imola med en tredjeplats som resultat följd av en seger i Roms GP den 21.10 samma år. Efter den här säsongen såldes bilen till vår Svenske förare Jon Fast och den målades då i gult och blått. Bilen fick chassinummer 1163 allt för att kunna registreras och få en carné för införsel i Sverige.
Jon Fast tävlade med bilen under 1957-58 och första tävling var Prescott National Meeting med en andraplats följd av Röforsloppet med samma resultat. Ett antal tävlingar följde med bilen som Roskilde i Danmark men också i Belgien och England. Kanske mest spännande för oss Svenskar var sjundeplatsen på Kristianstads GP det sista året Sverige arrangerade Sportvagns VM.
Från 1958 tävlade bilen i Sverige med ett antal olika förare och fick en Volvo-motor inmonterad i stället för OSCA-motorn. N-P Elleman-Jacobsen körde bilen på Västkustloppet 1959, samt senare samma år i Kanonloppet där Stirling Moss vinner i en Cooper Monaco T49 före Jack Brabham i en likadan bil. Joakim Bonnier blir trea i en Porsche 718 RSK.
1961 kör Orvar Aspholm bilen i Hallstabacken och år 1965 och 66 är det Krister Arnberg bakom ratten som på Knutstorp blir fyra för att så på Gälleråsen i Velodromloppet sluta som femma. Sista tävlingen körs på Skarpnäck med en niondeplats och fortfarande då med en Volvomotor under huven.
Den här mycket vackra och unika bilen finns i dag i södra Sverige och ägs av en stor entusiast som återställt bilen i det fina skick den är idag. Nu sitter en original OSCA-motor på1490cc, med dubbla överliggande kamaxlar och dubbla tändstift på plats och levererar 125hp/6300rpm, helt och hållet OSCAs egen konstruktion och tillverkning. Växellådan är en ZF fyrväxlad som är helsynkroniserad. Vikten är bara 550 kg vilket ger en toppfart på 225 km/tim.
Det är för mig som entusiast en helt fantastisk historia och att bilen fortfarande är kvar i lilla Sverige gör den inte sämre. Vad hände då med Villoresi och Musso undrar ni kanske? Villoresi körde sin sista tävling 1956 men innan han lade hjälmen på hyllan vann han några Grand Prix-tävlingar innan F1 VM som startade 1950. ”Gigi” Villoresi, som var född den 16 maj 1909 i Milano körde för flera stall bland annat Ferrari. Han slutade som femma 1951 och 1953 för just Ferrari. Villoresi är en av de stora som inte miste livet på racerbanan utan slutade sina dagar 1997 i Modena. Luigi Musso, född 28 juli 1924 i Rom tävlade också för Ferrari i F1 VM men omkom 1958 i Reims GP när han jagade Mike Hawthorn.
Jan Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.