Appendix K
Jag grunnar lite på historien för RHK och hur det såg ut en gång i tiden. Mycket har hänt och allt är kanske inte så bra tycker folket som en gång startade klubben 1978. Visst går saker och ting framåt inte minst inom racingen, det är klart att det ska vara så, men just den historiska racingen är kanske undantaget. När det hela startade så behövdes ett regelverk och i slutet av sjuttiotalet kom regelverket skapat av FIA då man behövde få ordning på de bilar som efter besiktning få de papper man behövde för att tävla med sin bil. Inte så konstigt kanske, men historien kan berätta massor med märkliga frågor och likaså påståenden. Nu är det en gång så att inledningen på Appendix K mycket tydligt säger vad som gäller för att kvala in som ägare till en historisk bil och tydlig också säger vad som gäller. Jag ska publicera den texten här tillsammans med några bilder och en startlista från RHKs första egna tävling.
Svensk Racing är en mager historia, bortsett från Rally, och i stort sett är Porsche Cupen och Leif Lindströms Ginetta klass vad som står på menyn utöver den historiska racingen och självklart Klubbracing. STCC har efter fjolårets bortavaro sagt att man kommer att köra hel säsong 2024 med SM-status. Vi får se hur det avlöper framgent. Det är inte utan att man saknar Christer Johansson och hans Team Itchi Ban och Picko Troberg. Där fanns en agenda att skapa nya stora förare av de talanger som stod till buds och historien vet att berätta hus det gick, eller hur? Det finns mycket på önskelistan.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.