Tore Bjurström

Jag fortsätter att minnas människor som haft stor betydelse för vår sport och tyvärr är några helt bortglömda, i varje fall för många, så jag vill friska upp minnet liten för oss alla genom att berätta lite om dom. För min nästa person är Örebro platsen för hans centrala gärning och där i hans garage och på hans kontor har många spännande affärer gjorts upp. Jag talar om Tore Bjurström, som var Sverige och Nordens första Ferrari återförsäljare. Tore Uno Bjurström föddes den 11/5 1915 i Landa (Hallands län) men bodde och var verksam i Örebro. Tore sålde inte bara Ferrari utan var engagerad och följde sina kunders tävlingar, ofta på plats och med stor intresse. Jag har ju berättat om Valdemar Stener, som var en av Tores största kunder även om den Ferrari 166MM som var starten på Steners tävlande med Ferrari, var egen importerad av Stener. Den första Ferrari som Tore tog in till Sverige var till Severt ”Kroken” Sundberg, en Ferrari 340AM en Vignale Spyder. En bil som Severt senare slog runt med och omkom. Bilen byggdes senare om och kom att hamna i Steners händer. Jag ska inte berätta om alla bilar som Tore placerade framgångsrikt i händerna på nordiska förare, men jag ska nämna några. Björn Mårtensson, Gunnar ”Persbergarn” Carlsson, Mas-Olle Persson, Charlie Lohmander, Kvarnström och Bonnier. I Finland startade en affärsman vid namn Askolin ett team, Scuderia Askolin, där förare som Curt Lincoln. Carl Otto Bremer, Heimo Hietarinta, Lars Finnilä, Seppo Rikkilä. För dig som är kalenderbitare finns hur mycket information som helst på nätet om alla de fantastiska förare som utan Tore Bjurströms hjälp stått sig slätt. Jag menar att en man som Tore Bjurström förtjänar att kommas ihåg för utan honom hade vår sport varit tämligen fattig. Svenerik Erikson berättade på sitt medryckande sätt om Tore och om hur som ung kille ofta var i garaget på Faktorigatan 6. Det finns en skröna, eller kalla det vad ni vill, men mellan Örebro och Lindesberg finns en raksträcka som sluttar lite utför och där sägs det att Tore alltid testade toppfarten på de Ferrari han sålde? Låt mig få sluta de här raderna med ett axplock av bilder som berättar om Tores och hans kunders bilar.

Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv samt Valdemar Steners son Bertils generösa gåva till oss och för framtiden att kunna berättas för nya generationer av motorsportfan.

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest