Carl- Magnus Skoog
Det är något visst med nostalgi, eller hur? För mig betyder det som motorsportfan att inte glömma historien utan minnas den tuffa väg så många unga förare tagit på sin vandring genom livet. Jag försöker genom Bilsportarvet att berätta om dessa män som skapat sig ett namn, ofta genom stora uppoffringar, både ekonomiskt och att vara borta mycket från familj och vänner. Vissa av dessa våra favoriter finns inte längre kvar bland oss och det känns skönt att ibland bli påmind om dom och deras karriärer som glatt så många. Själv minns jag kanske bäst Björn Waldegård som genom vårt gemensamma jobb blev en vän, en verkligt kär vän som jag saknar. Men det är många som ni träffat, även här på vår sida som Erik Carlsson, Ronnie Peterson, Conny Andersson och många fler. En man och en stor förare är Carl- Magnus Skoog som fortfarande finns kvar. Carl Magnus är född 1925 så han är idag pensionär och kan se tillbaka på ett händelserikt liv bakom ratten. Det började med Chevrolet i bilorientering som följdes av ytterligare två innan han bestämde sig för Saab 1953. Det blev ganska många tävlingar när Rolf Mellde ringer och erbjuder Carl- Magnus ett fabrikskontrakt. Brorsan Rolf anlitas som co-driver då han var en jäkel på att läsa karta. Så småningom hägrar Midnattsolsrallyt där paret Skoog trodde att man vunnit men blev snuvade på segern av två Folkvagnar. 1959 blir Carl- Magnus två i Midnattsolsrallyt bara några sekunder efter segraren. 1960 och 61 vinner Carl- Magnus den åtrådda pokalen i tävlingen som alla vill vinna. Saab bygger 1962 en Formelbil som klassar in som Formel Junior. Bilen är försedda med en en tvåtaktsmotor av samma typ som i 93:an, Man lyckas klämma ur 110 hkr ur 750ccs motorn vilket på den tiden visade skickligheten hos Saab. Vid testen som gjorde på Gälleråsen var Carl- Magnus snabbast. Första tävling var Djurgårdsloppet i Finland där Carl- Magnus blir trea och Erik Carlsson femma. 1963 går Carl-Magnus till Volvo och får en ny kartläsare i Lennart Berggren. Med Volvo vinner han både 6 och 12 timmars på Nürburgring. Det blir en seger också i Acropolisrallyt. Jag tycker att vi påminns om denne sympatiske förare från Gustafsfors.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.