Vår resumé av Svensk Formel 3 blev en succé
Vår resumé av Svensk Formel 3 blev en succé. Mest på grund av er kära följare och besökssiffrorna på vår sida helt otroliga. Detta sporrar oss att försöka hitta fler intressanta händelser i motorsporthistorien, inte minst nu när vi åter är på topp i internationell racing och skriver framtida historia. Om man för ett ögonblick återvänder till trettio och fyrtital så finns det mycket spännande att berätta även om den här tidiga perioden i motorsporten var dyster vad beträffar dödsolyckor och tragedier. En sån historia var Achille Varzi som föddes 1904 i Galliate i Italien. Han var son till en förmögen textil-tillverkare och som ung började Achille att tävla med motorcykel och var snabbt en av de bättre som Tazio Nuvolari som även han startade sin karriär på två hjul. Varzis första race med bilar var i en Bugatti 35, men ganska snabbt böt han till Alfa Romeo. Ett märke han vann många segrar med under 1929. 1930 kom han i kontakt med bröderna Maseratis nystartade verksamhet och med deras bil, och även Alfa Romeo, vann han två år det Italienska Mästerskapet. Varzi vann sex Grand Prix 1934 i Alfa Romeo P3 i Alessandria, Tripoli, Targa Florio, Penya Rhin i Barcelona, Coppa Ciano och Nice. Achille Varzi var också den första föraren att vinna både Targa Florio och Mille Miglia under samma år. Alfa Romeo teamet visade sig bli mycket framgångsrika under under Enzo Ferraris ledning så Varzi satsade på Auto Union. Varsi tävlade för det Tyska teamet under 1935 till 37. Det skulle bli en del personliga problem för Varzi under den här tiden, bland annat så hade en affär med sin kollegas hustru, Paul Pietsch. Dessutom hamnade han i skuggan av den nye stjärnan Bernd Rosemayer. Achille uppmuntrades av sin älskarinna att bli drogberoende och när Andra Världskriget bröt ut och med det försvann Varzi. Under kriget kunde han komma ur sitt drogmissbruk och gör en remarkabel comeback vid 42 års ålder. Han var nu gift med Norma Colombo. Varsi hade målet att få starta Indianapolis med en Maserati men misslyckades att kvala in. 1947 vinner han tre mindre Grand Prix och reser till Argentina för att tävla i Beuenos Aires Grand Prix. Under träningen till 1948 års Swiss Grand prix faller ett lätt regn över banan i Bremgarten. Varzis Alfa Romeo 158 får sladd på det hala underlaget och slår runt och han omkommer. Det blir slutet för en av de stora som tillsammans med Nuvolari, Caracciola, Rosemaeyr och alla de andra stjärnorna vid den här tiden. Achille Varzi dör den 1 juli i Bremgarten vid 43 års ålder.
Text Janne Tromark
Bilder Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.