Luigi Castelbarco

Luigi Castelbarco, född 5.4 1909 och död 2.2.1994. Italiensk Greve född i Milano med passion för racing. En underbar man som jag och Ian Nilsson, f.d ordförande i RHK, träffade på Nürburgring i slutet av 80-talet. Luigi var då där med en sonson och sin älskade Amilcar som han ägt sedan den var ny. Tävlade aktivt på 20 och 30-talet och var väl ingen av de stora man minns från den epoken, men en mycket charmerande man som gärna berättade om sin bil och sitt tävlande. Nu för tiden i Historic Racing därav hans närvaro på ”Ringen”. Han var vän med en annan Greve som många av oss känner igen namnet på, Lurani, vars namn lever kvar genom Formel Junior. Dessa båda herrar tävlade med Maserati Voiturettes och köpte var sin skåpbil för transporter till och från tävlingarna. Castelbarco hade en single-seater medan Lurani hade en two-seater Maserati. Luigi hade också en god vän i Pier Giuseppe Beretta, känd för sin vapentillverkning, och de hade planer på att bygga en saloon car som man kallade BBC. Detta var 1948 och man tillverkade tre stycken prototyper men designen kom aldrig i produktion. En av dessa bilar finns kvar i Berettas vapenfabrik i norra Italien nära Garda Sjön. Blev det några resultat för Luigi? 1933 på Monza var han sjua på träningen och åtta i mål. Monzas GP detta år kallas för ”The black day of Monza”. Luigi hade en bror, Carlo, som körde en Alfa Romeo Monza och var inblandad i dennna tragiska tävling. I Sydkurvan förolyckas Campari, senare också Giuseppe och Borzacchini och Czaykowski. Historien om motorsporten är grym ibland, spännande ibland och visst är det fantastiskt vad några bilder kan berätta.

Jan Tromark

Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.

Pin It on Pinterest