Svenharry Åkesson är död
Jag nås idag av den tragiska nyheten att Svenharry Åkesson är död. Svenharry är för många av oss motorsportentusiaster en av de stora. Bilbyggare med hjärtat för Formel Junior där den första kom till 1959. Bilen fick namnet Spider Mark 1. Försedd med en BMC-A motor kopplad till en Volkswagen växellåda. 1962 kom Mark ll som även den drevs med en BMC-A motor. 1965 kom Mark lll som följdes av Mark lV. Svenharry byggde en ny bil varje år åt sig själv och även några till intresserade köpare. Svenharry byggde omking 20 formelbilar. Det blev sedan även en sportvagn, ämnad för sonen, som fick namnet Silver Hawk där han använde chassit från Volkswagen 1600. Bilen hade en strömlinjeformad kaross med targabåge och uppfällbara framlycktor. Många blev intresserad av bilen så ett bolag skapades vid namn Plastinova. Bolaget började producera byggsatser och över 300 såldes tillsammans med ett 20-tal chassin. Svenharry sålde 1986 tillverkningsrätten till en person i Finland som fortsatte att producera fram till 1997.
Svenharry stannade inte där utan fortsatte med sina produkter så 1987 kom en bil han kallade för Sethera. Den hade dörrar som öppnades framåt och uppåt och flippfront bak och fram. Bilen tillverkades av Sh Design i Landskrona och som med Silver Hawk kunde VW-chassi användas eller ett rörramschassi. Svenharry kontaktades för att bygga en extrem gatbil kallad Sethera Falcon. Man siktade på en vikt på 700 kg och 380 hkr som skulle ge en toppfart på över 360 km/tim. Då finansieringen uteblev stannade projektet efter att chassikonstruktionen påbörjats. Hösten 94 kontaktades Svenharry av Christian von Koenigsegg som sett det halvfärdiga projektet som tyckte att att det såg ut som en bra bas för hans första Koenigsegg prototyp som Christian ritat. Nu är Svenharry borta och motorsport-Sverige sörjer, inte bara en bilbyggare utan en trevlig och kunnig kompis. Bilden på Svenharry, till höger i bild, är tagen på Falkenbergsbanan där han tillsammans med Kaj Wallin och Bruno Rössler pratar om bilar i sin rätta miljö.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.