Hur det hela började och fortsatte… Del 4

Vid sekelskiftet började det engelska företaget Lanchester serietillverka bilar. Bröderna Lanchester hade tidigare fått patent på en mycket driftsäker planetväxellåda som kan anses utgöra början till dagens automatväxellådor. Bilmärket Lanchester gick på 60-talet upp i engelska Daimler som senare övertogs av Jaguar.

Världens största biltillverkare vid sekelskiftet var De Dion Bouton et Cie.

Gottlieb Daimler avlider år 1900.

Samma år inträffar den första fartöverträdelsen i Sverige. Henning Forslund kör sin ägandes Leon-Bollée på Strandvägen i Stockholm, polisen sprang ikapp honom och påtalade förseelsen. Bötesbeloppet blev 15:-.

Enstaka biltävlingar kördes på kontinenten, bland annat körde man om Gordon Bennet-pokalen. Det var en lagtävling med tre ekipage från varje deltagande land och arrangör var Automobile Club de France. Vid dessa tävlingar hade man bestämt att bilarna skulle vara lackerade i färger som fastställts:

Ljusblått Frankrike
Gult Belgien
Vitt Tyskland (sedermera silverfärg)
Rött Italien
Vit/blå USA
Olivgrönt England

1901 presenterade Ransom E. Olds sin sedermera berömda modell ”Curved Dash”vilken gjorde Oldsmobile till den största bilproducenten i USA.

Camille Jenatzy passerar ”drömgränsen” 100 km/tim med sin La Jamais Contente. Han fick hastigheten 105,8 km/tim. De första ordningsföreskrifterna för fordon utkom i Sverige 1901. Det var Göteborg och Bohus län som fastställde högsta tillåtna hastighet till 10 km/tim eller som vanligt hästtrav.

Mercedes presenterade en ny bilmodell, mod 35. Med ram av pressat stål och en kulissväxel som medförde att man valde växel , utan att man behövde ta dem i tur och ordning.

Den första raka 8-cylindriga bilmotor byggdes av Charron Giardot et Voigt i Frankrike år 1902. Detta år kördes den första tävling som var reklamfinansierad. Sponsorn var franska jordbruksdepartementet som krävde att deltagarna körde på fransktillverkad sprit. Man ser en viss likhet med dagens etanoldebatt.

Svenska Automobilklubben bildades 1903 och byter namn till Kungliga Automobilklubben 1908.

Den första svenska bilutställningen sker 16 – 24 maj i Idrottsparken Stockholm, samtidigt körs Sveriges första biltävling. Två Oldsmobile Curved Dash kör mot varandra på den dåvarande velodromen, där nuvarande Stockholms stadion ligger.

Detroit Automobile Co går in i Henry M. Lelands bolag och bildar Cadillac Automobile Co. Marcel Renault omkommer under Paris-Mandridloppet. Den äldre brodern Louis avslutar sin tävlingskarriär efter detta.

Den första raka 6-cylindriga motorn presenteras av engelska Napierfabriken år 1904

Samma år körs den första officiella tillförlitningstävlingen i Sverige. Sträckan är Stockholm-Uppsala-Stockholm med 10 deltagare. Klassindelningen byggde på respektive bils försäljningspris.

Rolls och Royce träffas i Manchester och skriver ett samarbetsavtal. I USA presenterar konstruktören Franklin en luftkyld bilmotor.

1905 fick Stockholm hastighetsregler, 20 km/tim i dagsljus, 15 km/tim i mörker och dimma. I innerstaden endast 6 km/tim.

Den största motor som byggts för en bil var en 4-cylindrig på 24,6 liters volym motsvarande en stor lastbilsmotor per cylinder (6,150cc). Motorn placeras i en Dufaux.

USA går 1906 förbi Frankrike som bilproducentland.

Samma år blir det enhetliga trafikregler för hela Sverige. I stad och köping 15 km/tim i dagsljus och 10 km/tim i mörker och dimma. På landsbygden var högsta tillåtna fart 25 respektive 10 km/tim.

Austin börjar serietillverka bilar. Rolls-Royce presenterar modell 40/50 även benämnd ”Silver Ghost” (Bild nr: 4)

Den första vintertävlingen körs i Sverige. Stockholm-Göteborg. Emil Salmson vinner med en Fiat på 24 timmar och 45 minuter. I början av 1907 ersätts körtillstånden med kompetensbevis, som senare blir körkort.

På tävlingssidan detta år genomfördes Peking-Paris-tävlingen. 5 startade och 4 kom i mål. Tävlingen vanns av prins Scipione Borghese i en 40 hkr Itala. Cirka 40 procent av sträckan var vägar, resten obearbetad natur.

1908 började T-forden att tillverkas. Henry Ford betraktas ofta som konstruktören till den , men en av huvudkonstruktörerna var James Couzens. Vincenzo Lancia slutar som förare hos Fiat och arbetar vidare med att utveckla sina egna Lanciabilar.

Under decenniumets sista år presenterade Maybach en motor som monterades i den belgiska bilen Metallurgique. Den var på 21 liter och gjorde 117 km/tim vid 1000 varv på högsta växeln, toppfarten var 190 km/tim.

Charles Steward Rolls omkommer i en flygolycka där han demonstrerar en Wright Biplan. Hans kompanjon, Royce, insjuknar och bosätters sig delvis i Frankrike.

Lennart Lindström
Copyright: ©Linson
Har du synpunkter maila mej linson@telia.com

Pin It on Pinterest