Grandturismo Expo – En blick in i framtiden

Tidningen Granturismos skapare Gunnar Dackevall och Robban Pettersson med Picko Troberg har i år bjudit oss på en fin utställning av det bästa bland bilar. Både i Stockholm i mässhallarna i Nacka Strand och i den fantastisk fina Eriksbergshallen i Göteborg. Jag besökte Eriksbergshallen där jag snabbt konstaterade att ”alla var med”! Det var nog länge sedan man i Sverige kunde se Ferrari, McLaren, Königsegg, Jaguar, Lotus, Porsche, Lamborghini, Maserati, Morgan och alla de andra sida vid sida i den i mitt tycke Italienskinspirerade hallen. De här fantastiska vidundren har kanske inte så mycket med bilsporthistoria att göra men nog kommer vi om femtio år att slicka oss om munnen när vi ser de här muskelbilarna rullas ut ur garagen och depåerna. Många kommer att minnas hur man beundrade dessa bilar och historien kommer att fortsätta lena, lita på det.

Utställningshallen

Det som för mig som insnöad historiker blev en riktig kick var Magnus Ahlqvist fina Alfa Romeo Tubolare Zagato från 1964  i 120 ex under åren 1963-64. Bilen har en motor på 1.570cc och tävlade på Le Mans 1964. Magnus bil är en av de som tävlade där och kördes av bland annat Biscaldi och Sala. Man hade anmält två bilar och de placerade sig bra i GT-klassen. Magnus renovering av den här unika bilen är enastående. För mig var den höjdpunkten på mässan trots allt annat fantastiskt som fanns representerat. Den store entusiasten Glenn Bilqqvis fanns också på plats med sin enorma  Il Drago Ruggente. Bilen som Glenn byggt själv med utgångspunkt från ett Delage D1 chassie från 1924 och en motor från det Italienska flygplanet Caproni av typ Isotta-Fraschini. En V12:a, luftkyld och med kompressor och dubbla överliggande kamaxlar. Cirka 750 hk vis 2.600 rpm som ska ge en toppfart på 180 km/tim. Visst är det underbart med dessa entusiaster? En fin Ginetta G50 fanns också med bland fullbloden och med sin Ford V6t:a är det en mycket kompetent bil som tävlar i Leif Lindströms GT-klass. Leif är också importör av Ginetta och har starta Ginetta G20-klassen som är en de verkligt populära klasserna på Svenska banor under senare år.

Magnus fina TZ
Ginetta och Ferrari

Picko Troberg, som var på plats i Göteborg, berättade att han avser att köra ett ”mini Goodwood” på Ring Knutstorp i slutet av maj nästa år och de är självklart något som vi bilnördar ser fram emot. Håll koll i kalendern för 2014 års evenemang och missa inte detta.

Janne Tromark

Pin It on Pinterest