Anders Lindskog
Jag har tidigare pratat om att presentera några av våra duktiga Bilbyggare som i liten skala bygger egen designade bilar, både för egen del och för presumtiva köpare. En av dessa killar känns igen på sin elegant vaxade mustasch som han sköter i någon form av tävlan med Picko, numera bortgången, och så kompisen Åke Axelsson. En kul detalj som gör att det är lätt att känna igen herrarna när man är på någon bana eller annat evenemang. Anders Lindskog, så heter min första bilbyggare och bara för några veckor sedan var vi ute på en åktur i hans senaste bil. Anders kallar den för Bugatti och det finns ett antal detaljer som syftar på det ikoniska namnet. Jag lärde känna Anders genom Åke Axelsson, Lotus största svenska fan, som Anders också renoverat ett antal bilar åt, bland annat en Lotus 22 och en Lotus 51. Anders tävlade också med Formel Vee och Formel Ford och då i en Lotus 61 som jag hade förmånen att köra vid min 50-årsdag på Sturup. När jag skrev för Motorsport Trend hade jag en återkommande spalt som vi kallade Clubmans Corner. Det blev mycket skrivande om klubbar och den Sportvagnsserie som var ett av de populäraste sommarinslagen. I min iver att hitta alla Formelbilar som jag visste stod i lador och garage startade jag Formelbilsklubben som Anders och Ingvar Thorell tog sig an på ett mycket föredömligt sätt. En lång historia men så blir det ibland när man skriver om sånt som legat en varmt om hjärtat. Anders bor med hustru i Glömslöv där han också har sin verkstad. Jag gillar den här typen av människa som är kreativ och lever ut sina drömmar och låter oss andra, som inte bygger bilar, njuta av deras skapelser och kanske ibland få en åktur. Har du en dröm om att äga en lite udda bil, prata med mustaschen så kanske det löser sig. Vem Vet?
Text och bilder Janne Tromark
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.