Autodromo Nazionale di Monza
Ibland tryter inspirationen och man får lite av skrivkramp. Då brukar jag tänka på platser man varit på och som satt ett stort avtryck. Monza är en sådan plats. Förknippad med goda minnen, men också mindre roliga och tragiska. Monza är en sådan plats, Targa Florio en annan. Autodromo Nazionale di Monza ligger strax utanför staden Monza och är känd för att samtliga Italiens Grand Prix har arrangerats där förutom 1980 då loppet kördes på Autodroma Enzo Dino Ferrari. Monza är den snabbaste av alla banor i Formel 1-cirkusen och Kimi Räikkönen hade snabbaste varv 2005 på 1:21, 504 vilket är en snittfart på 255,9 km/tim. Banan byggdes mellan maj och juni av 3500 arbetare. Banan såg då ut ungefär som idag, minus chikaner och med skillnade att man efter Curva Parabolica körde ut på en 4900 meter lång oval som kallades Pista Alta Velocità. Banan var då den tredje permanenta banan i världen. En större ombyggnad blev till 1938-39 då man byggde nya läktare, flyttade delar av banan och la till två nya kurvor. Varvet blev då 6300 långt som användes fram till 1954. Det hände många olyckor på ovalen och för att förebygga det så byggdes schikaner för att sänka farten men 1969 slutade man använda ovalerna. Det mesta av dessa ovaler finns kvar. Monza är tyvärr förknippad med dödsolyckor som Wolfgang von Trips som omkom 1961 i en Ferrari 156. 1970 omkom Jochen Rindt efter en kollision med Jim Clark och så miste Sverige sin stora F1-stjärna Ronnie Peterson 1978. På grund av att Monza byggdes kom i stor sett all motorsport att förläggas där vilket fick som följd att Mille Miglia kom till, men det är en annan historia. Ta chansen du som aldrig varit på Monza och besök detta motorsportens kanske allra största plats.
Text Janne Tromark
Bilder ur Bilsportarvets arkiv.
Jan Tromark är journalist, fotograf och TV-kommentator. Han har stor kunskap om svensk och internationell motorsport.