Publicerat på Facebook

Vi publicerar även material på Facebook
https://www.facebook.com/Bilsportarvet/

17 timmar sedan

Bilsportarvet
När man blir äldre så blir man nostalgisk, i alla fall blir jag det och jag tror många med mig. Vad gör man då? Jag bläddrar då bland mina bilder och minns allt roligt man varit med om. Alla race man vart på och alla banor man besökt och inte minst alla människor man träffat. Några av mina favoriter är Kent Abrahamsson och Bernt Andersson. Förare som jag haft förmånen att lära känna och träffa runt om Europas banor. Favoritbanan framför alla andra är Nürburgring i Tyskland ca 12 mil söder om Köln. En klassisk bana som nästan alla som gillar racing har som favorit, och gärna besöker. För ett antal år sedan var jag på "Ringen" och träffade då Kent och Bernt som var där med sina fruar, fantastiska damer som skötte teamet och alla besökare med kaffe och korv och mycket annat. Det gick bra för våra förare, som bilden visar, och dessa båda är ett utmärkt exempel på Svenska förares fina och hjälpsamma sätt med och för sina konkurrenter. Njut av min bild på två förarna och jag lovar att fortsätta gräva bland mina bilder bland alla minnen!Text och bild Janne Tromark ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

1 vecka sedan

Bilsportarvet
Ian Nilsson har fortsatt skriva om ikonen Ferrari GTO och vad som hände sen. Läs hans artikel på bilsportarvet.se/2022/01/vad-hande-sedan/ och om den intressanta "Bredvan"! ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

2 veckor sedan

Bilsportarvet
In Memorian - Jan Ellemann-Jakobsen Det är med stor sorg som jag kan framföra att min vän Jan Ellemann-Jakobsen efter en längre tids sjukdom har idag avlidit i hemorten i Partille. Jan var välmeriterad racerförare och känd motortrimmare med Volvo som specialitet. Hans far Niels-Peter Ellemann Jakobsen var bördig från Danmark och startade verksamheten i Partille i början av 1950-talet och blev berömd för sin skicklighet med trimning av främst Volvomotorer. När fadern gick ur tiden 1992 drev Jan verksamheten vidare. Bland framgångarna på tävlingsbanorna kan nämnas totalsegrarna i SSK-seriens Castrol Cup 1977 och 1978. Jan tävlade också i rally, rallycross och backe. Jag själv växte upp i Partille Kommun och blev i unga år bekant med familjen Ellemann-Jakobsen med den berömda trimningsfirman som stod i centrum för alla motorintresserade. Jan själv blev grundligt från unga år upplärd av fadern som sedan många år varit en föregångare och känd långt utanför Sveriges gränser. Han var bland annat god vän med trimningskollegan Carlo Abarth. Jan och hans far hade också goda kontakter med Volvofabriken. Jan Elleman-Jakobsen blev 67 år. Text och bilder Michael Hoffstedt / ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

2 veckor sedan

Bilsportarvet
Visst är det väl roligt att man ständigt och jämt lär sig nya saker. Som till exempel att de här bilarna kallas för Etceterini och är racersportvagnar från 50-talet som bygger på Fiat 750cc vagnar.Bilderna jag tagit är från den klassiska Mille Miglia som går i maj med start i Brescia. Jag har funderat mycket över den här bilen, för på mina bilder är det samma bil, men jag har sett andra delta på Mille Miglia. Den som löste gåtan åt mig var Lars-Göran Sjöberg, som för övrigt löser andra gåtor åt mig denne genialiske man med stor kunskap. Många av oss känner ju till Stanguellini? Italiens största Fiathandlare som byggt bilar baserade på just Fiat. Hans Formel Junior och tidiga små sportvagnar är fantastiska bilar och vackra.Nåväl, så är den här bilen tillverkad av en firma i Teramo , förmodar jag, vilket ni kan läsa på emblemet på bilen. Visst är det en kul liten bil och rätt så snygg. Kanske något för våra duktiga bilbyggare att ta efter för det är ont om sportvagnar idag.Text och bild Janne Tromark ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

2 veckor sedan

Bilsportarvet
Flitens lampa lyste i Ljungbyhed igår då Bilsportarvet försökte summera år 2021.Det har ju varit ett ganska trist år med pandemi vilket gjort att det mesta har slutat fungera, så även Bilsportarvet. Här försöker vi knåpa ihop en Verksamhetsberättelse till vår huvudman SBF. Närvarande var Monica Möller, CG Wilke och Gunnar Dyberg. Michael Hoffstedt var frånvarande på grund av sjukdom. Vi ser fram mot 2022 och hopps på att det då går att göra saker så ni som tror att ni har något kul på gång, hör av er så ser vi om vi kan lösa det tillsammans. Får vi samtidigt be om en god fortsättning till alla våra följare.Text och bild Janne Tromark ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

3 veckor sedan

Bilsportarvet
Många av oss racingnördar gillar Henri Pescarolo? Varfö då, kanske någon säger. Pescarolo är för motorsporten en stor profil! Han ser ut som en fransk gangster, trots att han är motsatsen. Låt er inte luras av hans utseende för det här en kille som kan racing. Eller vad sägs om fransk F3-mästare 1967 samt vinner supportklassen för F3 samma år i Monaco. Har kört Le Mans 33 gånger med fyra segrar och har en tredjeplats som bästa resultat i F1 i Monaco 1970. Fortsatte några säsonger i F1 men utan några framgångar så han fortsatte med sportvagnar. Pescarolo var son till en kirug och intresset för racing kom 1964 då den franska biltidningen Sport Auto startade en racingserie med tiotusentals anmälda där man skulle sålla ut nitton förare. Pescarolo var en av dem som gick vidare och fick tävla. Hann vann sitt första lopp i en svår konkurens med förare som Johnny Servoz-Gavin, Patrik Depailler så segrarna uteblev. Året efter fick han chansen att tävla i Formel 3 för Matra och 1967 vann han mästerskapstiteln. På det följde Formel 2 och senare till Formel 1 för samma stall. 1969 blev ett uppehåll i racingen efter en svår krasch på Le Mans-banan där han fick brännskador i ansiktet. Säsongen efter var han tillbaka i Formel 1. Henri Pescarolo drog sig tillbaka från tävlandet i slutet av 90-talet och driver idag sitt eget Team Pescarolo Sport. Henri är född 1942 och idag 79 år.Text Janne TromarkBilder Bilsportarvet. ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

4 veckor sedan

Bilsportarvet
Som vanligt sitter jag vid datorn och funderar på vad jag ska skriva om, vilket är ett kärt nöje som håller mig sysselsatt. Ni som gillar Historisk Racing har säkert hört uttrycket "Gentlemen Driver", som används ibland om både förare och i tävlingssammanhang.En sådan förare är Hans Hugenholtz som säkert många av er hört talas om. Hans är en flitig förare med ca 70 starter i sin karriär som just Gentlemen Driver. Hans är Holländare och motorsport har funnits i familjen länge och pappa John var en man som byggde banor som bland annat Nivelles, Suzuka i Japan, Zolder och Jaramasamt Hockenheim Motodrome. John var direktör för Zandvoort mellan åren 1949 - 1970. John Hugenholtz var passionerad vad gällde vintage racing och var en av grundarna för Hollands motsvarighet till RHK (Racerhistoriska Klubben) i Sverige. Hans Hugenholtz, som är född 10 juni 1950, har jag träffat på Goodwood och vid den historiska varianten av Targa Florio. Bilden från Targan tog jag uppe i Madoniebergen när han for förbi i sin Shelby Mustang. På Goodwod är han i samspråk med Stefan Johansson.Hans har tävlat mycket på Le Mans, inte minst den klassiska och antalet bilar han kört är stort. Mest originell är väl Spyker som byggs av mannen som köpte Saab och sen satte det hela i konkurs.Victor Muller, en man som såg sig själv som frälsare av både det ena och andra. Köpte ett F1-team av Eddie Jordan, tror jag det var,och inte det heller lyckades speciellt väl. Hur det är med hans Spyker vet jag inte så mycket om, mer än att det är en ful bil.Hans Hugenholtz har varit engagerad i Victors Spyker och också tävlat med en Spyker som framgår av en av våra bilder.Med en önskan om en säsong utan pandemi men med massor av sportvagnsracing och annat kul 2022.Text Janne TromarkBilder ur Bilsportarvets arkiv. ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

1 månad sedan

Bilsportarvet
1967 på våren satt Göte Ingvar Johansson på färjan till England .Göte hade tävlat med Hundkoja för Hyllinge MS och hade nu fått nys om att David Prophet hade en Lotus 30 till salu. Att Lotus 30 inte var någon bra bil visste självklart inte Göte om men faktun var att inte ens Jim Clark, som ändå segrat på Spa med bilen var mycket kritisk och tyckte att bilen hade så många brister att den inte var värd att satsa på. Med på resan var hans mekaniker Sonny Lundgren som minns att man provkörde bilen på en bakgata i London vilket han inte tyckte var speciellt tillfredställande. Man visste inte så mycket om bilen mer än att Simon de Latour och inte haft några större framgångar.Väl hemkomna till Skåne så försågs bilen med tak, vilket regelverket då föreskrevs och som många säkert minns så hade bland annat Pickos McLaren ett par brevlådor påskruvade bak vilket posten var med och betalade. Göte var med på premiären på Knutstorp 1967 och många minns att den gick dåligt och inte kom i mål. Säsongen fortsatte med samma dåliga resultat och till påföljande säsong såldes bilen till Jan Hillman I Krika utanför Klippan. Jan körde sporadiskt fram till 1973 då han sålde den till sin mekaniker Jan Rosberg. Jag var vid den här tiden ordförande i Lotusklubben och arrangerade ett möte för våra klubbmedlemmar på Knutstorp och det var första gången jag såg Lotusen. 1978 eller 70 köpte Lasse Widenborg den på tips från undertecknad. Lasse Widenborg köpte vid den här tiden racerbilar som han reparerade och renoverade och sedan sålde. Jag vet inte om Lasse tröttnade på bilen för han sålde den till Leif Norberg i Jönköping som var en av våra största experter på Lotus. Leif lät Peter Denty i England tillverka ett nytt chassie men sen avstannade på nytt projektet. Tyvärr blev Leif sjuk och gick bort för ett antal år sedan och strax innan säldes bilen till Magnus Ahlqvist i Rydaholm. Magnus som är en av bästa bilbyggarna vi har i landet och som kan mäta sig med andra länders byggare, startade en total renovering av denna idag unika bil.Lotus 30 är en Sport Racer med en Ford V8på 4,727 cc och 350 hk. Serie 1 byggdes i 23 exemplar och serie 2 10 stycken. Lotus 40, som blev efterföljaren till 30:an hade en 5,8 liter Ford på 410 hk och byggdes i bara tre exemplar då Jim Clark tyckte att den var lika dålig som sin föregångare. Den Lotus 30 som Magnus äger har chassie nummer 16.Bilderna i reportaget är från Jan Hillmans privata album som jag lånat samt bilden av nu färdiga Lotus 30 har Magnus själv tagit.En fantastisk rolig och spännande historia om en unik bil som nu finns i Sverige och i händerna på den duktige Magnus Ahlqvist.Text Janne Tromark ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

1 månad sedan

Bilsportarvet
Grattis Bengan! ... Visa merVisa mindre
View on Facebook

Pin It on Pinterest