Laxå – Landets första Go-Kart bana

Sverige upplevde många framgångar inom racingsporter på 70 och 80-talet. Något som Laxå var högst delaktiga i. Här togs initiativ till att bygga landets första Go-Kart bana, som kom att fostra flera talanger, framförallt legenden Ronnie Peterson. – Vi tyckte inte Ronnie var så värst till en början, men han blev ju rätt bra till slut, minns Sven-Olof Johansson från Laxå Motorklubb.

Go-Kart har sitt ursprung i USA. Bilmekanikern Art Ingels var en påhittig typ som svetsade ihop en fyrhjuling med gräsklipparmotor i slutet av 1950-talet. Intresset var stort när Ingels visade upp sitt nybygge på jobbet och vid uppvisningar och det tog inte lång tid innan tusentals Go-Karts fabriktillverkats.

Byggde bana bredvid flygfält 

I Laxå fanns Bertil Lundberg och Karl-Erik Andersson. Dessa herrar hade flera likheter, de var inflyttade från Göteborg på 1940-talet, de var högt uppsatta inom företaget ESAB som upplevde en blomstrande tid, de satt i styrelsen för Svenska Bilsportförbundet och de var även drivande i Laxå Motorklubb.

Ryktet om Go-Kart hade nått Europa och Sverige och Lundberg och Andersson bestämde sig för att bygga landets första renodlade Go-Kart bana i Laxå. Byggplatsen blev mark som herrgårdsägare Sture Emilsson ägde där han, i närheten, nyligen låtit bygga ett flygfält, som finns kvar och används än idag.

– Emilsson var en mäktig man som ägde Lassåna Herrgård och hade många affärskontakter både i Sverige och utomlands. Därför lät han bygga flygfältet för privat bruk. Han var också involverad i Laxå MK vilket naturligtvis underlättade mycket, berättar 79-årige Sven-Olof Johansson som var med när det begav sig och nu tar emot i sitt hem på Vindarnas Väg i Laxå där han sitter och bläddrar i framtagna bilder, urklipp och protokoll och minns tillbaka. Emilsson gav bort en bit av den mark han ägde till Laxå Kommun som därefter gav bygglov till Laxå MK på platsen mot att de betalade ett årligt arrende, som inte var alltför högt.

3 000 åskådare första tävlingen

– Vi gjorde en snabbkalkyl på 30 000 kronor som vi behövde fixa fram. Ganska mycket pengar (då alla fall!) men vi lät inte avskräcka oss och startade i högt tempo med den klassiska regeln ”Kort byggnadstid ger lägsta kostnad”. På mindre än 14 dagar hade vi gjort upp med markägare, byggnadsnämnd och andra kommunala myndigheter, upprättat ritning och fått igång det första arbetet med bandtraktor, uttalade sig Karl-Erik Andersson i en intervju kort efter banans tillkomst.

1960 började man bygga och 1961 stod banan redo att användas för sin första tävling. Tivedsloppet den 2 juli drog förare från hela landet, och även utifrån landets gränser med. Claus Mosemann hade rest från Tyskland och blev totalsegrare i Formel-K som det då kallades.

– Det kom 3 000 i publiken och kollade den första tävlingen, det var fullt med folk kring banan, minns Sven-Olof Johansson som själv var med och tävlade i början med blandad framgång. Han blev därefter starter och tävlingsledare och Laxå blev en välkänd ort i motorkretsar.

– Andersson och Lundberg organiserade upp sporten i hela landet med stadgar, tävlingsklasser och banbestämmelser. På 60-talet sade man att bilsporten i Sverige styrdes från Laxå. Det var många städer som tog efter och byggde sina egna banor och då använde man Laxå som exempel, berättar Sven-Olof.

”Honom blir det aldrig nåt av”

Svensk motorsport upplevde stora framgångar under 70 och 80-talet. Och nog är det så att Laxå kan ta åt sig en del av den äran. Ronnie Peterson var en frekvent besökare på Laxå Motorstadion och det var till stor del här hans karriär startade i de sena tonåren.

– Vi anordnade ett par tävlingar varje år men man fick träna hur mycket man ville och Ronnie var ofta här ihop med sin pappa Bengt ”Bagarn” Peterson, som var en skicklig bilbyggare. Honom kommer det aldrig bli nåt av sa vi de första gångerna vi såg Ronnie köra. Jaså, varför då? 

– Han satsade så hårt och om han inte körde in i halmbalarna på första varvet gjorde han det på det andra. Tävlingsinstinkten hade han redan då, men han hade inte lärt sig använda den på rätt sätt. Så småningom lugnade han ner sig och då blev det ju väldigt bra.

Jodå nog blev det nånting av den där unge herr Peterson från Örebro. 1964 gjorde han rent hus i de tävlingar som hölls i Laxå och snart hade han avancerat vidare till Formel 3 och sedermera Formel 1 där han blev en världsstjärna. På 123 starter segrade han i tio lopp och kom tvåa i VM-serien 1971 och 1978. Det senare samma år som han avlider efter en krasch i slutet av säsongen på Monzabanan, Italien.

Ekonomin tillät inte ombyggnad 

På Ronnie Petersons officiella hemsida står idag att läsa att ”Evenemangen i Laxå blev livsavgörande för Ronnie”. Efter detta visste han att det var motorsport som gällde.  Tillbaka till Go-karten, efter tolv år har intresset sjunkit och regeländringar inom sporten betyder slutet för Sveriges första Go-Kart bana.

– Det kom nya regler om hur en bana skulle se ut. Vår var för smal och kort (452 meter) och det fanns ej ekonomi klubben som tillät en ombyggnad. Intresset var inte detsamma heller, de första åren drog tävlingarna 2000-3000, men det sjönk år för år och sista åren kom det bara ett par hundra och kollade, minns Sven-Olof.

Den sista tävlingen kördes 20 maj 1973. Därefter anpassade man banan för folkrace, vilket den erbjuder än idag. Sven-Olof Johansson bor bara några kilometer från banan, jag tackar honom för historielektionen och åker mot Laxå Motorstadion. Den står öde, det är dock inga problem att knalla ut på banan och ta sig en titt. Allt som hörs är hur snön knastrar under fötterna. Jag stannar upp och blickar ut över omgivningen. Det är tvära kurvor och korta rakor. Och det är framförallt en historisk plats för de motorintresserade.

Text: Anders Björk

Skriv ut

Pin It on Pinterest